بالاخره سکوت در وین شکست و حالا خبرهای جدی‌تری از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد و گمانه‌های رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع را تقویت می‌کند اما این موضوع چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، سکوت خبری در وین شکسته شد و دیشب میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت که گفت‌وگوهای ایران و هیات‌های اروپایی به نقطه حساسی رسیده است و به زودی پیش‌نویس توافق وین تنظیم می‌شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رابرت مالی، نماینده ایران در وزارت امور خارجه آمریکا هم از شروط آمریکا برای آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران حرف زده و آن را به عنوان یک پیش‌شرط مهم برای احیای برجام دانسته است و با این اخبار به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای وین به مرحله جدی‌تری رسیده است.

کاشت با تراکم بالا فقط 2.5 میلیون تومان!!! (فرم را پر کنید)

ماگ ولنتاین هدیه ویژه خرید محصولات بایومارین از روژا شاپ(تا۱۵٪ تخفیف)

این اتفاقات هرچند در بازار خودروی امروز تاثیر محسوسی نگذاشته است اما سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید که احیای برجام حتی به صورت موقت در بازار خودرو تاثیر دارد و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

او ادامه می‌دهد: حتی اگر توافق احیای برجام به صورت موقت باشد و خودروسازان خارجی وارد بازار ایران نشوند اما روند تامین قطعه تسهیل می‌شود و هزینه‌های تولید کاهش خواهد داشت و در نتیجه تولید خودرو افزایشی می‌شود و قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد داشت.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس هم در یک برنامه رادیویی گفته است که مردم منتظر ریزش قیمت خودرو باشند!

او در این زمینه توضیح داده است: واردات 50 هزار خودرو سبب کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌شود و کاهش نرخ خودروهای داخلی را نیز به همراه دارد.

او در این زمینه توضیح داد: درحال‌حاضر عرضه و تقاضای خودرو در کشور برابر نیست و همچنین در حوزه ماشین‌آلات معدنی و سنگین نیاز جدی در کشور وجود دارد و پیش از موافقت کمیسیون تلفیق، کمیسیون صنایع نیز اصرار داشت که برای تنظیم بازار میزان محدودی واردات انجام شود تا عرضه و تقاضا مقداری بهبود پیدا کند.

حسینی‌کیا همچنین گفته است: درحال‌حاضر خودروی خارجی هشت برابر قیمت اصلی خود در کشور فروش می‌رود. با واردات محدود، سبب کاهش و ریزش در قیمت آنها خواهیم بود. با کاهش قیمت خودروهای خارجی و تمایل به خرید آن‌ها، رقابت با خودروهای داخلی نیز ایجاد می‌شود و نتیجه آن کاهش قیمت خودروهای داخلی می‌شود.

البته این ادعا در حالی مطرح می‌شود که طرح واردات خودرو برای سومین بار است که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود و یا از شورای نگهبان برگشت می‌خورد و یا از مجمع تشخیص مصلحت نظام و حالا دوباره این طرح برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و مشخص نیست که این بار واردات خودرو آزاد شود یا خیر؟

با این حساب بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نه نتیجه گفت‌وگوهای وین مشخص شده است و نه سرانجام طرح واردات خودرو روشن است و مشخص نیست که این پیش‌فرض‌ها به سرانجام برسد یا خیر؟ به همین دلیل بازار امروز رفتار معناداری نسبت به این اخبار از خود نشان نداده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.