تهران- ایرنا- رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: قطعه‌سازان برای تولید موتور جدید EFP‌ گروه صنعتی ایران‌خودرو که موتوری ۱۰۰ درصد داخلی است، آمادگی کامل دارند.

«محمدرضا نجفی‌منش» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همه اجزا و قطعات این موتور جدید توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود و بر این اساس در صورت رفع مشکلات قطعه‌سازان، برای تولید انبوه آن مطابق برنامه خودروساز آمادگی کامل وجود دارد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته در مراسمی با حضور مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، روسای دو خودروساز بزرگ کشور و نمایندگان قطعه‌سازان، از موتور جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو موسوم به FEP رونمایی شد.

موتور ای اف پلاس در مقایسه با موتور پایه ای اف۷ به میزان ۲۵ نیوتن متر و ۱۵ اسب بخار توان موتور را افزایش داده و با کاهش وزن چهار کیلوگرمی، کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت را به دنبال دارد.

همچنین بهبود آلایندگی تا سطح یورو ۵ اروپا، حفظ خطوط تولید و بهبود تعمیرپذیری، اهداف اصلی طرح موتور ای اف۷ پلاس هستند.

این موتور قرار است امسال در محصول دنا پلاس، اوایل سال آینده در محصول تارا و مرداد و شهریور ماه سال آینده در خودروی ریرا به کارگیری شود.

لزوم تعدیل قراردادهای قطعه‌سازان

نجفی‌منش در ادامه به تحت فشار بودن قطعه‌سازان ناشی از عدم اصلاح و تعدیل قرارداهایشان با خودروسازان اشاره کرد و گفت: این روزها با نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایشی شدن قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان هستیم؛ با این حال از ابتدای امسال تاکنون خبری از اصلاح قراردادها نیست.

وی، همچنین محدودیت‌های تامین گاز و برق برای صنایع را یادآور شد و با بیان اینکه در این زمینه تابع سیاست‌های کشور به‌ویژه لزوم تامین نیاز خانگی هستیم، تصریح‌کرد: این مساله به‌طور قطع زیان قطعه‌سازان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد؛ موضوعی که هیچگاه در قراردادها دیده نمی‌شود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: این محدودیت‌ها علاوه بر تاثیر منفی در ارسال قطعات به خطوط تولید خودروسازان، تعطیلی یک روزه ایران خودرو و سایپا را نیز به دنبال داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.