بررسی آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حاکی از تولید ۲۳۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو از ابتدای امسال، تا پایان خرداد ۱۴۰۰ است که رشد ۹.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، در سه ماه نخست سال گذشته، ۲۱۵ هزار و ۸۵۳ دستگاه خودرو تولید شده بود. در بهار امسال، تولید انواع خودروی سواری، با ۲۱۷ هزار و ۳۵۳ دستگاه، رشد ۹.۴ درصدی را ثبت کرد.

خودروی سواری با ۹۱.۹ درصد، بالاترین آمار را در بین تولیدات خودروسازان داخلی به خود اختصاص داده است.

پس از سواری، تولید انواع وانت با ۱۶ هزار و ۶۷۶ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. تولید وانت در سه ماهه نخست امسال با رشد ۵.۲ درصدی همراه بود.

همچنین تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با تیراژ یک‌هزار و ۸۴۲ دستگاه، رشد ۹۹.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت.

در این مدت، ۱۸۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۳۷.۵ درصدی)، ۱۵۹ دستگاه اتوبوس (افت ۱۹.۳ درصدی) و ۴۷ دستگاه ون (افت ۳۱.۹ درصدی) تولید شد.
آمار خرداد

خودروسازان داخلی در آخرین ماه فصل بهار موفق شدند ۹۵ هزار و ۶۰۳ دستگاه انواع خودرو تولید کنند که حکایت از رشد هفت درصدی در مقایسه با سه ماهه پارسال دارد.
تولیدات ایران‌خودرو و سایپا

برپایه این گزارش، در مدت یاد شده ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۲۲۲ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودرو تولید کردند که حدود ۹۴ درصد از کل تولید خودروسازان داخلی را شامل می‌شود.

در این مدت، ایران‌خودرو با تولید ۱۱۱ هزار و ۵۹۸ دستگاه خودرو رشد ۱.۷ درصدی ثبت کرد، همچنین سایپا با ۱۱۰ هزار و ۵۵۸ دستگاه خودرو و ثبت رشد ۱۴.۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت.

امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است.

پیشتر «علیرضا رزم‌حسینی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌ کرد: با تلاش خودروسازان و قطعه‌سازان، وابستگی چهار میلیارد دلاری صنعت خودروسازی‌ به خارج، امروز به ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته و عمق داخلی‌سازی‌ها افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: خودروسازان برای تامین نیاز داخل باید ضمن برنامه‌ریزی برای افزایش کمی محصولات خود، بیش از پیش در مسیر ارتقای کیفی و تولید خودروی باکیفیت و در شان مردم گام بردارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.