تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، ضمن افزایش عرضه خودرو، شاهد شفاف‌سازی معاملات و تغییر ریل‌گذاری در صنعت خودروسازی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، در حالی به‌زودی نخستین فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش انجام‌می‌شود که بر اساس فرمان رئیس‌جمهور و به منظور حاکم کردن شفافیت در عرضه خودرو ایجاد شده است.

بر این اساس، قرار است در سامانه یکپارچه شاهد عرضه شفاف همه خودروسازان دولتی و خصوصی باشیم و همه محصولات چه از بخش خصوصی و چه بخش دولتی در این سامانه عرضه شود.

سازوکار حاکم این است که خودرو به مصرف‌کننده واقعی برسد و این هدف ایجاد سامانه یکپارچه است. یعنی انتقال همه فروش‌ها به سامانه‌ای که اکنون نیز وجود دارد، اما فرآیند عرضه در آن شفاف است انجام می‌شود، به این معنی که خودروساز نتواند در بازار جانبی و بازارهای بدون شناسنامه، خودرو را به قیمت‌های بالاتری بفروشد.

همچنین این سامانه باعث خواهد شد به شائبه‌ای که در خصوص شفاف نبودن در حوزه عرضه خودروسازها وجود دارد، دامن زده نشود.

در این زمینه، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با آماده عرضه شدن بخش اعظم خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان، عرضه خودرو از ابتدای امسال تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت و همچنین در ادامه، عرضه خودروسازان در یک هفته گذشته نیز با رشد همراه بوده است.

وی بیان‌داشت: در گذشته خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی، جداگانه و در برخی موارد غیرشفاف به عرضه محصولات خود می‌پرداختند، عده‌ای دلال فرصت‌طلب نیز از راه‌هایی همچون ارائه کارت‌های ملی مختلف وارد گود می‌شدند و خودروها را تصاحب می‌کردند؛ یعنی عرضه به نحوی بود که پشتیبان طبقه سوداگر بود.

توکلی لاهیجانی ادامه‌داد: با تدابیر وزارت صمت، این نواقص برطرف شد، به‌طوری که میزان خودروهای ناقص در از ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته و تعداد معوقات خودروسازان نیز تا ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ با کاهش همراه شده است.

وی اضافه‌کرد: اکنون علاوه بر دولتی‌ها، خودروسازان خصوصی نیز در قالب سامانه یکپارچه به عرضه خودروها خواهند پرداخت و در مجموع عرضه بسیار بیشتر از دفعات گذشته خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: اکنون شاهد تغییر ریل سیاستگذاری در وزارت صمت درخصوص صنعت خودرو هستیم، به‌طوری که در وهله نخست آمار تولید واقعی می‌شود و برخلاف گذشته، تولیداتی که تجاری نمی‌شوند به عنوان آمار تولید ارائه نمی‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ادامه‌داد: همین مساله افت کیفی تولیدات و در ادامه سبب تحمیل هزینه‌های مالی و سربار به خودروسازان و بدهکاری بیش از پیش خودروسازان به زنجیره تامین را به دنبال داشت؛ اما اکنون عرضه خودرو به بازار تسریع شده است.

وی تاکید کرد:‌ با آغاز به‌کار سامانه یکپارچه فروش خودرو از یکی دو روز آینده، علاوه بر فهرست پُربار و متنوع خودروها، عرضه حدود ۱۰ برابری خودرو را نسبت به دفعات قبل شاهد خواهیم بود.

توکلی لاهیجانی خاطرنشان‌کرد:‌ متقاضیان خودرو نیز بین پنج روز تا یک هفته فرصت خواهند داشت تا برای خرید خودرو اقدام کنند و به این شیوه به‌تدریج فرآینده قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: با توجه به اتصال سامانه یکپارچه فروش خودرو به سامانه جامع تجارت، شفاف‌سازی در معاملات را شاهد خواهیم بود و با سوداگری‌ها مبارزه می‌شود.

به گزارش ایرنا، هرچند ممکن است این شفاف‌سازی هزینه‌هایی را ایجاد کند، اما وزارت صمت مصمم است که بر اساس فرمان رییس‌جمهور این شفاف‌سازی را به نفع مصرف‌کننده واقعی انجام دهد.

فروش شفاف خودرو در این روش تا حذف نهایی قرعه هرچند سبب به خطر افتادن منافع برخی سودجویان خواهد شد و به‌طور طبیعی بروز مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی را به دنبال خواهد داشت، اما دغدغه مسوولان وزارت صمت همواره حمایت از حقوق مصرف‌کننده نهایی و مردم بوده و بروز مخالفت‌ها مجموعه وزارت صمت را از راهی که در پیش‌گرفته است، بازنمی‌گرداند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.