رییس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید که با وجود افزایش قیمت رسمی خودرو در کارخانه، بازار هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، سرانجام و پس از حدود یک ماه بلاتکلیفی، خودروسازان چهارشنبه هفته گذشته اعلام کردند که با افزایش قیمت محصولاتشان موافقت شده است. هرچند این بار در افزایش قیمت، خبری از شورای رقابت نبود اما به نظر می‌رسد فرمول افزایش قیمت خودرو همچنان بر اساس نرخ تورم بخشی محاسبه شده و این بار با افزایش میانگین 18 درصدی قیمت خودروها موافقت شده است.

این افزایش قیمت در حالی اجرایی شد که حدود یک ماه پیش با دستور رییس جمهوری، تغییر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا متوقف شده و نرخ‌ها به حالت سابق بازگشته بود. این بار اما به نظر می‌رسد که با پیگیری خودروسازان و جمع بندی نهایی میان مسئولان اقتصادی دولت، شرایط برای افزایش قیمت‌ها فراهم شده است.

در حالی خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را در نیمه دوم آذر دریافت کرده‌اند که بیش از 6 ماه از آخرین مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو می‌گذشت و با وجود آنکه این شورا وعده داده بود که در هر فصل، قیمت خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز نرخ‌های جدیدی اعلام می‌شود اما در عمل این شورا قیمت‌های جدید را مسکوت گذاشت تا سرانجام در دولت سیزدهم حکم به تصمیم گیری درباره قیمت خودرو در جایی جز شورای رقابت داده شود.

سعید موتمنی – رییس اتحادیه فروشندگان خودرو – درباره وضعیت بازار پس افزایش رسمی قیمت خودرو، بیان کرد: با توجه به اینکه فاصله میان قیمت‌های رسمی و قیمت‌های موجود در بازار به شدت افزایش یافته، با بالا رفتن قیمت‌های رسمی تاثیر مستقیم و بزرگی در بازار مشاهده نمی‌شود و در روزهای گذشته نیز ما واکنش قاطعی از بازار ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: بررسی‌ وضعیت بازار نشان می‌دهد که همچنان خرید و فروش بسیار محدود است و حتی بازار از تقاضای کاذب نیز تخلیه شده و از این رو با افزایش قیمت رسمی خودرو، اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و نخواهد افتاد.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت ارز در هفته گذشته، اظهار کرد: بازار خودرو معمولا به نرخ ارز واکنش می‌دهد و در روزهای گذشته نیز با عبور دلار از کانال 30 هزار تومان، می‌توان افزایش قیمتی بین دو تا سه درصد را مشاهده کرد. البته باید توجه داشت که این افزایش قیمت نیز محدود بوده و با کاهش دوباره نرخ ارز می‌توان انتظار داشت که بالا رفتن قیمت خودرو متوقف شده و حتی نرخ‌ها کاهشی شوند.

موتمنی افزود: در این تردیدی وجود ندارد که با اصرار بر قیمت گذاری دستوری و ایجاد یک فاصله جدی میان قیمت رسمی و قیمت بازار، جز عده‌ای معدود، هیچ یک بازیگران سود نمی‌برند و اگر امروز به جایی رسیده‌ایم که افزایش قیمت رسمی، بر بازار تاثیر ندارد، باید زنگ خطری برای سیاست گذاران باشد.

وی با بیان اینکه از قیمت گذاری دستوری، فقط گروهی که رانت می‌گیرند راضی هستند، گفت: این چه سیاستی است که در آن نه خودروساز سود می‌کند و نه در نهایت نفع آن به مصرف کننده نهایی می‌رسد. تنها گروهی که از این بستر سود کرده‌اند آنهایی هستند که خودرو ثبت نامی خریده‌اند که مردم عادی دستشان از آن کوتاه است و با افزایش قیمت رسمی، تنها دامنه رانت این افراد قدری محدود شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه داد: این سیاست که تنها برای عده‌ای محدود که رانت دارند مثبت است باید متوقف شود و لااقل برای مدت کوتاهی با صدور مجوز واردات با تعرفه پایین با انحصار نیز مقابله شود. با ورود خودروهای خارجی، هم خودروسازان داخلی به سمت افزایش کیفیت محصولات خود پیش می‌روند و هم با افزایش رقابت و تنوع گزینه‌های جامعه در بازار، می‌توان انتظار داشت که قیمت در برخی حوزه‌ها کاهش پیدا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.