محصولاتی که پیش از این به‌طور رسمی اعلام شده بود به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان ادامه تولید ندارند، بار دیگر بر خطوط تولیدی خودروسازان قرار گرفته‌اند. از سال گذشته همزمان با تحریم صنعت خودروی کشور، تولید بسیاری از محصولات مونتاژی خودروسازان که وابستگی زیادی به قطعات وارداتی داشتند، متوقف ماند. از جمله خودروهای فرانسوی و چینی که بخش زیادی از خطوط تولیدی خودروسازان را به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، نگاهی به آمار تولید خودروسازان در سایت کدال که توسط سازمان بورس منتشر می‌شود، گویای این است که برخی محصولات خودروسازان از جمله برلیانس و آریو که پیش‌تر توسط شرکت سایپا توقف تولیدشان اعلام شده بود بار دیگر به‌طور محدود به خطوط تولید این شرکت بازگشته است.

آمارها می‌گویند شرکت سایپا در مهرماه سال جاری ۱۵۴ دستگاه خودروی آریو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. شرکت پارس خودرو زیر مجموعه خودروسازی سایپا نیز در بازه زمانی یاد شده ۱۰۹ دستگاه خودروی برلیانس را تولید کرد.

نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که خودروسازی سایپا در مهرماه امسال برای هر دو خودرو یاد شده فراخوان‌های جداگانه‌ای به منظور تعیین تکلیف آنها از سوی پیش فروش‌کنندگان منتشر کرده بود. نارنجی پوشان جاده مخصوص سومین فراخوان در ارتباط با برلیانس را در ماه گذشته منتشر کردند. فراخوان منتشر شده برای آریو نیز سومین فراخوان به منظور تعیین تکلیف از سوی مشتریان درباره نحوه تبدیل این خودرو بود. در این فراخوان‌ها (چه برای برلیانس و چه برای آریو) سه طرح پیشنهاد شده است.

پیشنهاد اول، تبدیل خودرو است. در این پیشنهاد سبدی از محصولات پرفروش سایپا به پیش فروش‌کنندگان پیشنهاد شده است. آنها می‌توانند به جای خودروی برلیانس یا آریوی که به دلیل شرایط تحریمی امکان تولیدش وجود ندارد، از سبد محصولات جایگزین، دست به انتخاب بزنند. پیشنهاد دیگر انصراف و دریافت اصل و سود مبلغی است که به‌عنوان پیش پرداخت، به حساب شرکت واریز کرده‌اند. راهکار پایانی نیز که در این فراخوان‌ها از سوی شرکت خودروساز به مشتریان پیشنهاد شده است،

امضای الحاقیه است که طی آن پیش‌فروش‌کننده به خودروساز اعلام می‌کند تا زمان مهیا شدن امکان مجدد تولید خودروهای پیش فروش شده، منتظر می‌ماند. فارغ از فراخوان شرکت سایپا به نظر می‌رسد این فراخوان‌ها با توجه به آمار تولید خودروسازان به نوعی مشتریان را سر یک دو راهی قرار می‌دهد و آنها را مردد می‌کند که به آمار تولید و بازگشت خودروهای توقف تولید شده به خطوط تولید توجه کنند یا اینکه به طرح‌های جایگزینی که در فراخوان‌های خودروسازان پیشنهاد شده، رضایت دهند.

همچنین در یکی از طرح‌های پیشنهادی برای مشتریان ساندرو اتوماتیک، سایپا، خودروی سراتو را به‌عنوان جایگزین معرفی کرده است. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده توسط این خودروساز تولید سراتو در اوایل مرداد ماه به دلیل همراهی شرکت کیا با تحریم‌ها متوقف و قرار بوده تا خط تولید آن درهمان مردادماه جمع‌آوری شود. بنابراین مشخص نیست چگونه محصولی که توقف تولیدش پیش‌تر اعلام شده، خود به‌عنوان محصولی جایگزین معرفی می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.