هوای پاک، یکی از مهم ترین حقوق برای تمام موجودات زنده به شمار می رود، از این رو وسایلی که آلودگی کم تری برای محیط زیست دارند، توجه زیادی را به سمت خودشان جلب کرده اند. یکی از این وسایل، خودرو های الکتریکی است؛ گسترش استفاده ی انسان ها از وسایل نقلیه ی الکتریکی، می تواند هوای پاک تری را برای تنفس ریه هایمان به ارمغان بیاورد.

یکی از انواع چند گانه ی خودرو های الکتریکی، خودرو های برقی است. در ادامه به بررسی توجیه اقتصادی و امکان سنجی راجع به تولید خودرو های برقی در کشور می پردازیم.

خودرو های برقی

خودرو های برقی تنها دارای یک موتور الکتریکی هستند که فاقد احتراق داخلی اند؛ از این مطلب، این نکته را می توان برداشت نمود که خودرو های برقی، گاز کربن دی اکسید (CO2) تولید نمی کنند و هرگز موجب آلودگی هوا نخواهند شد.

البته در صورت تمام شدن شارژ باتری، هیچ نیرویی برای به حرکت در آوردن آن ها وجود نخواهد داشت.

این خودرو ها برای به حرکت آمدن می بایست ابتدا برای مدتی به منبع تغذیه خارجی متصل شوند و پس از شارژ باتری، به حرکت در آیند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سیستم ترمز آن ها جوری طراحی شده است که با فشردن پدال ترمز، می توانند انرژی الکتریکی تولید کنند که این انرژی درون باتری های آن ها ذخیره می شود.

نکته ی دیگری که راجع به خودرو های برقی وجود دارد این است که: مدل های ساخته شده توسط شرکت های مختلف، با هر بار شارژ می توانند مسافتی بین 280 تا 600 کیلومتر را طی کنند.

تولید خودرو های برقی در کشور ایران صرفه ی اقتصادی زیادی دارد؛

با گسترش تولید خودرو های برقی نیز می توان در مصرف سوخت صرفه جویی نمود که این امر سبب کاهش نیاز بازار داخلی به نفت می شود.

کاهش وابستگی بازار های داخلی به نفت، می تواند موجب سامان بخشیدن به اقتصاد ایران شود، چرا که نفت، فقط با دلار آمریکا مبادله می شود، از سویی دیگر با توجه به سیاست های نا جوانمردانه ی خارجی آمریکا در مواجهه با کشورهایی که زیر بار زورشان نمی روند و همچنین چاپ اسکناس دلار بدون پشتوانه، نمی توان بر روی اقتصاد متکی به نفت، حساب زیادی باز نمود.

امکان سنجی تولید خودرو های برقی در ایران

اختراع خودرو های برقی هوشمند توسط مهندس نخبه ی ایرانی (جمشید آرین)، گواهی بر توان داخلی و امکان تولید خودرو های برقی در داخل کشور است.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور آمادگی کامل را برای همکاری با خودروسازان برقی و هیبریدی را دارد و خودرو سازان باید با برگزاری نشست با قطعه سازان، به برنامه ریزی برای تولید خودرو های برقی بپردازند .

وی افزود: توان تولید 70 درصدی قطعات خودرو های برقی در داخل کشور وجود دارد؛ قطعه سازان داخلی نیز می توانند در صد زیادی از پلتفرم، شاسی، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی، سیستم تعلیق و قطعات روتین و مشترک بین خودرو های موجود در داخل بازار را تولید کنند.

وی اذعان دارد: توان بالایی در باتری سازان داخلی دیده می شود، همچنین برای تنظیم سیستم قوای محرکه، پتانسیل بالقوه ی بالایی در میان متخصصان داخلی مشاهده می شود.

 

 

 

کلام آخر؛

 

برای تقویت اقتصاد و کاهش فشار از روی کشور، توجه به تولیداتی که وابستگی کشور را به نفت کاهش می دهند، امری ضروری تلقی می شود؛ اگر اقتصاد کشور را از انحصار نفت خارج کنیم، طبیعتا دیگر اهرم فشاری در دست کشور های استعمارگر نخواهد ماند.

 

از طرفی، خودرو های برقی با توجه به ماهیتشان در کاهش وابستگی به نفت و همچنین پتانسیل بالقوه ی بالای تولید در داخل کشور نیز می تواند به نقطه ی عطفی درجهش اقتصادی کشور تبدیل شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.