حدودا سه هفته پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران از برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد و اعلام کرد یکی از زیرشاخه‌های آن، توسعه سوخت گاز در خودروها است.

آمار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز همچنان روندی نزولی دارد، آن هم در شرایطی که گویا دولت به دنبال توسعه سوخت گاز در خودروها است.

حدودا سه هفته پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران از برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد و اعلام کرد یکی از زیرشاخه‌های آن، توسعه سوخت گاز در خودروها است.

جلیل سالاری با بیان اینکه خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای پایه گازسوز ندارند، تاکید کرد که یکی از دلایل این بی‌علاقگی، مساله قیمت است.

این اظهارات پس از آن بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی پایه گازسوز را با یکی از شرکت های خودروساز داخلی امضا کرد.
عدم تمایل خودروسازان به تولید خودرو دوگانه‌سوز

خودروسازان به‌خصوص طی یک دهه گذشته نشان داده‌اند تمایل چندانی به تولید محصولات گازسوز ندارند، آن هم در حالی که چند سال قبل‌تر و در دهه ۸۰، به اجبار در مسیر تولید انبوه این مدل خودروها قرار گرفتند.

در آن دوران، دولت که بنزین را نیز سهمیه‌بندی کرده بود، خودروسازان را به تولید محصولات گازسوز وا داشت.

اصرار دولت در این ماجرا به حدی بود که قصد داشت حتی خودروهای مونتاژی را نیز دوگانه‌سوز کند، هرچند این موضوع با مخالفت شرکت‌های خارجی مادر مواجه شد.

در نهایت نیز تب گازی دولت در خودروسازی خوابید، به نحوی که از اواخر دهه ۸۰ به بعد، تولید خودروهای گازسوز رو به افول رفت.
بی‌‌انگیزگی مردم برای خرید خودرو دوگانه‌سوز

در کنار خودروسازان، بسیاری از شهروندان نیز که رفته‌رفته به قیمت‌های جدید بنزین عادت می‌کردند، عطای خودروهای گازسوز را به لقایش بخشیدند، چه آنکه خودروهای موردنظر علاوه بر مشکلات فنی، با چالش دیگری به نام کمبود جایگاه‌های سوخت به‌خصوص در زمستان نیز مواجه بودند.

حالا نیز طبق آنچه در آمار انجمن خودروسازان ایران (به نقل از وزارت صمت) آمده، تنها سه مدل خودرو علاوه بر بنزین‌سوز، به صورت دوگانه‌سوز نیز تولید می‌شود و به نظر می‌رسد بخشی از آنها تاکسی هستند.
سایپا خودرو دوگانه‌سوز تولید نمی‌کند

طبق آمار منتشره، تنها ایران‌خودرو محصول دوگانه‌سوز تولید می‌کند و سایپا مدت‌هاست تولیدی در این بخش ندارد. طی ۹ ماه امسال، در مجموع تنها ۹ هزار و ۱۰۲ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز در کشور تولید شده است.

مقایسه این آمار با تیراژ دوگانه‌سوزها در ۹ ماه سال گذشته، نشان از افت تولید ۵۰ درصدی این خودروها دارد.

بر اساس آمار منتشره از سوی انجمن خودروسازان ایران، بیشترین میزان تولید در بین خودروهای دوگانه‌سوز در ۹ ماه امسال، به سمند تعلق دارد.

طی بازه زمانی تحت بررسی، ۶ هزار و ۳۱۳ دستگاه سمند دوگانه‌سوز در ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به ۹ ماه سال گذشته افت بیش از ۳۱ درصدی را تجربه کرده است.

در این مدت همچنین ۲هزار و ۶۰۵ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز به تولید رسیده که افت بیش از ۱۵ درصدی را حکایت می‌کند.

اما تنها ۱۸۴ دستگاه پژو پارس در ۹ ماه امسال به تولید رسیده که این موضوع نشان می‌دهد خودروی موردنظر نیز احتمالا تا چندی دیگر از سبد دوگانه‌سوزها حذف خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.