هرچند چراغ‌ سازان از محصولات و مواداولیه داخلی استقبال می‌کنند، اما معتقدند که برخی مواد تولید داخل کیفیت و کارایی لازم را ندارد.

 

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش قیمت ارز و کمبود ارز در داخل هم‌زمان با افزایش فشار تحریم‌ها سبب شده است مسئولین به‌منظور مدیریت مصرف ارز برای واردات کالا، قوانین و البته طرح‌های بسیاری را تنظیم و اجرا کنند. یکی از سیاست‌های دولت در این خصوص جلوگیری از واردات مواداولیه و قطعات و به‌طور کلی لوازمی بود که امکان ساخت داخل آن وجود داشت. بنابراین اگر شرکتی داخلی برای تولید مواد خاص پتروشیمی، رنگ و رزین و چسب مخصوص برای مصارف خاص توانایی دارد، لزومی برای ‌واردات آن ماده یا قطعه وجود ندارد. موردی که در تولید مواداولیه چراغ‌های خودرو اتفاق افتاده است.
هرچند چراغ ‌سازان از محصولات و مواد اولیه داخلی استقبال می‌کنند، اما معتقدند که برخی مواد تولید داخل کیفیت و کارایی لازم را ندارد. درهمین زمینه رضا پدرام، قائم‌مقام مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «سیاست دولت درخصوص جلوگیری از خروج ارز به‌منظور واردات محصولاتی که مشابه داخلی آن وجود دارد، بسیار مناسب و صحیح است. چراکه این مساله سبب خروج ارز و کساد شدن کسب و کار تولیدکننده داخلی می‌شود.» وی می‌افزاید: «برای اجرایی شدن این سیاست، درمرحله ثبت‌سفارش در وزارت صمت این مساله بررسی می‌شود. یعنی در پی درخواست فردی که خواهان واردات کالایی است، بررسی می‌شود که آیا مشابه آن کالا در داخل وجود دارد یا خیر و اگر مواد درخواستی مشابه مواد یک نوع چسب صنعتی است که درداخل تولید می‌شود، وزارت صمت متقاضی را به‌شرکتی که آن چسب صنعتی را تولید می‌کند، ارجاع می‌دهد.»
این فعال و تولیدکننده چراغ درادامه درخصوص مشکلی که در اجرای این سیاست وجود دارد، می‌گوید: «مشکل در زمانی است که ما درمرحله ثبت‌سفارش اظهار می‌کنیم که این ماده با این مشخصات فنی در داخل تولید نمی‌شود و در اینجا وزارت صمت دوباره ما را به‌اتحادیه‌های تولیدکننده مشابه مواداولیه ارجاع می‌دهد و می‌گوید که در تعامل با این اتحادیه شرکتی که توانایی ساخت داخل این ماده را دارد، معرفی شود.»
قائم‌مقام مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن درادامه می‌افزاید: «وزارت صمت ابتدا ما را به‌اتحادیه‌های مربوط ارجاع می‌دهد و اظهار می‌کند که درصورتی که اتحادیه تایید کند که توانایی تولید و تامین این مواد را ندارد، در آن صورت اجازه ثبت سفارش کالا به ما داده می‌شود.» رضا پدرام با بیان اینکه این رویه صحیحی است اما در عمل مشکلاتی دارد، تصریح می‌کند: «در این زمینه برخی سازندگان که فکر می‌کنند توانایی تولید دارند، به‌وزارت صمت فشار می‌آورند که وقتی ما توانایی ساخت فلان دستگاه یا مواد را داریم، چرا اجازه واردات می‌دهید؟»
این فعال و تولیدکننده چراغ اظهار می‌کند: «ما می‌خواهیم مواد خاصی همچون چسب، رزین، لاک و رنگ‌های صنعتی خاص را وارد کنیم و وزارت صمت ما را به‌اتحادیه یا یک سازنده داخلی ارجاع می‌دهد. وقتی ما به‌سازنده داخلی رجوع می‌کنیم، دو مساله به‌وجود می‌آید. یک مورد این است که مشخصات فنی و کیفیتی که مدنظر ماست (با توجه به‌بالا بودن استانداردهای خودرویی) توسط این شرکت‌ها حاصل نمی‌شود. به‌عنوان مثال چسب‌ گرماذوب مورد نظر ما باید تا 110 درجه سانتی‌گراد دوام و مقاومت داشته باشد و تغییر شکل ندهد. اما چسب‌هایی که در داخل تولید می‌شود، در دمای 70 درجه از بین می‌رود و تغییر شکل می‌دهد.»
قائم‌مقام مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن تاکید می‌کند: «به‌عنوان مثال دمای هوا در جنوب کشور 50 درجه است و گرمای لامپ، دمای این چراغ‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین ما نیاز به‌موادی داریم که در گرمای بیش از 100 درجه نیز مقاومت داشته باشد. درصورت استفاده از چسب‌های گرماذوب داخلی به‌مرور این مواد از هم جدا شده و خاصیت آب‌بندی از بین می‌رود و منافذی در آن ایجاد می‌شود. یعنی با ورود آب به‌داخل چراغ هم برای ما و هم برای مصرف‌کننده مشکلات جدی ایجاد می‌شود.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.