رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد مجلس مبنی بر انعقاد قراردادهای تضمین خرید دست کم سه ساله با ایران خودرو دیزل، گفت: این خودروساز می تواند خود را تجهیز کرده و بهترین خودروها را تولید کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ایکوپرس، عزت الله اکبری تالارپشتی، در مراسم تحویل یک‌صد دستگاه اتوبوس شهری و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پنج شهر کشور، قرارداد تضمین خرید را، اعتباری برای ایران خودرو دیزل توصیف کرد و گفت: با ارایه آن، بانک‌ها نیز موظف خواهند بود که به قطعه ساز و خودروساز تسهیلات داخلی یا خارجی ارایه دهند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن واردات کالایی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، عنوان کرد: تابستان سال گذشته از ایران خودرو دیزل بازدید کردیم و شاهد بودیم که این شرکت دارای ظرفیت عظیمی است که برای استفاده از این ظرفیت‌ها جلسات متعددی توسط نایب رییس مجلس با وزرای مرتبط برگزار شده و امروز به تولید محصول رسیده ایم.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران و مقامات دیگر نیز در تحقق این امر مشارکت داشتند، افزود: امید است این همکاری ها به صورت گسترده تر تداوم داشته باشد، ایران خودرو دیزل ظرفیت و توان لازم را دارد و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز به قولی که در راستای جهش تولید داده بود عمل کرده است.
علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با اشاره به این‌که اعتقاد ما حمایت از تولید داخل است، اظهار کرد: هم اکنون در کشور توان تولید پنج هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و سه هزار دستگاه اتوبوس برون شهری وجود دارد و همچنین انواع خودرو اعم از کشنده و غیره در کشور تولید می شود.
وی افزود: به زودی مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان و تضمین خرید محصولات حوزه خودروهای تجاری وارد عمل خواهد شد و امیدواریم تضمین خرید، به عنوان سندی، سبب دلگرمی خودروسازان شود تا بتوانند با افزایش تولید، چرخه صنعت خودرو و چرخ اقتصاد در این حوزه به گردش درآورند.

تعهد می‌دهیم کشور را از واردات خودروهای تجاری بی‌نیاز کنیم 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با اشاره به تنوع سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل گفت: در صورت حمایت مالی و تضمین خرید محصولات، وعده می‌دهیم که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.
فرشاد مقیمی، یکی از مشکلات اصلی بازار خودروهای تجاری را متصل بودن بازار این بخش به اشخاص حقیقی دانست و گفت: حضور سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بهره‌بردار می‌تواند رونق بیشتری به تولیدات تجاری دهد که نیازمند سیاست‌گذاری است.
وی با بیان این که اهداف دور از دسترس محقق شده، افزود: خط تولید اتوبوس که در چند سال اخیر غیرفعال بود را احیا کرده ایم و امسال توانسته‌ایم 103 دستگاه اتوبوس شهری را تولید کنیم، همچنین اهداف کاهش ارزبری تولید اتوبوس را از 58 هزار یورو به ازای هر اتوبوس به 44 هزار یورو رسانده ایم که این هدف زودتر از موعد مقرر محقق شده است.
وی خودروسازی را قطب تاثیرگذار در شاخص های اقتصادی کشور توصیف و تاکید کرد: تولید فعلی ایران خودرو دیزل با افزایش عمق ساخت داخل صورت می‌گیرد و این آمادگی وجود دارد تا در صورت سفارش‌گذاری از سوی بهره‌برداران، تولید محصولات با افزایش سطح و عمق ساخت داخل ادامه یابد، ایران‌خودرو در مسیر توسعه، به بازارهای بین‌المللی نیز می‌اندیشد.
وی از توافق با اورژانس کشور برای تامین ناوگان امدادی خبر داد و با تاکید بر توان ایران خودرو دیزل برای رفع نیاز این حوزه، گفت: برنامه بلندمدتی برای تامین نیاز ناوگان امدادی کشور داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به استفاده از فناوری های روز در توسعه و بهینه سازی محصولات ایران خودرو دیزل گفت: پروژه های متعددی را برای کاهش مصرف سوخت محصولات اجرا کرده‌ایم.
وی با اشاره به عمل به وعده توسعه موتور 457 دیزل، اظهار کرد: این موتور قابلیت‌های متعددی برای استفاده در صنایع غیر حمل و نقل دارد که در حال ظرفیت‌سازی برای افزایش تولید هستیم. افزایش ساخت داخل تولید، حاصل اعتماد به سازندگان داخلی بوده که به خوبی پیش رفته است.
مقیمی افزود: در حوزه گیربکس خودروهای سنگین نیز توسط شرکت چرخشگر، اقدامات موثری انجام شده و درصدد هستیم تا گام های مستحکم تری در این مسیر برداریم.
وی با بیان این که در حوزه ساختار مالی ایران خودرو دیزل نیز برنامه هایی را در دستور کار قرار داده ایم، گفت: در آینده نزدیک می توان گفت که ایران خودرو دیزل در 61 سالگی مجددا متولد می شود.
به گفته مقیمی، بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار نوسازی آن، از اهداف مهم ایران خودرو دیزل است که با همکاری سازندگان داخلی محقق خواهد شد.
در این مراسم جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل نیز، با اشاره به پیشرفت های اخیر حاصل شده در این شرکت، گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، ایران خودرو دیزل پس از سال‌ها توقف، تولید را از سر گرفته و به ظرفیت های خوبی در این زمینه دست یافته است. وی گزارشی از عملکرد ایران خودرو دیزل در ماه های اخیر ارایه کرد.
گفتنی است، در مراسم امروز که با حضور نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و بهزاد اعتمادی، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، بخشی از قراردادهای در دست اجرای ایران خوردو دیزل به تعداد 400 دستگاه برای شهرهای تهران، مشهد، همدان، صدرا و کرمان اجرایی و یک‌صد دستگاه از این تعهد تحویل بهره برداران شد. طبق قرارداد، تا پایان سال نیز 170 دستگاه اتوبوس و 70 دستگاه مینی بوس، تحویل شهرداری شهرهای یاد شده خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.