جانشین پلیس راهور ناجا ضمن اعلام بی اطلاعی از چگونگی انتشار یک خبر کذب، تاکید کرد: فعلا دوربین‌های جاده‌ای را برای جریمه معاینه فنی فعال نکرده‌ایم.

خودرو‌های فاقد معاینه فنی در جاده‌ها جریمه نمی‌شوندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سید تیمور حسینی در مصاحبه با برنامه “صبح و گفتگو” با اشاره به اینکه خبر انتشار یافته مبنی بر جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی در جاده‌های کشور صحت ندارد و دوربین‌های کنترل سرعت در این رابطه تصویر خودرو‌ها را نمی‌گیرند، گفت: در حال حاضر در کلان شهر‌هایی که پدیده آلودگی هوا مطرح است، دوربین‌های پلاک‌خوان، معاینه فنی را احراز و نسبت به جریمه خودرو‌های خاطی اقدام می‌کنند.

وی توضیح داد: اطلاعاتِ دارندگان برگه معاینه فنی، در یک سامانه ثبت می‌شود و دوربین‌های ما اطلاعات شماره گذاری را با این سامانه تطابق می‌دهند.

سردار حسینی میزان جریمه نداشتن معاینه فنی را در هر ۲۴ ساعت، ۵۰ هزار تومان تخمین زد و افزود: دوربین‌های جاده‌ای فعلا برای معاینه فنی فعال نشده‌اند.

وی همچنین به درخواست مجری برنامه، عملکرد دوربین‌های کنترل ترافیک را اینگونه تشریح کرد: دوربین براساس قابلیت و حافظه مرکزی، برنامه‌های مختلفی را دریافت می‌کند. به عنوان مثال قسمی از دوربین‌های جاده‌ای وظیفه ثبت سرعت غیر مجاز را دارند. از طرفی برنامه‌ای به آن‌ها می‌دهیم که تخلف تردد خودرو‌های سنگین در خطوط غیر مجاز را جریمه کنند.

سردار حسینی ادامه داد: این دوربین‌ها تغییر مسیر ناگهانی و حرکت زیگزاگی را هم جریمه می‌کنند و صرفا بر اساس برنامه‌ای که ما به آن می‌دهیم، فعالیت می‌کنند.

جانشین پلیس راهور ناجا عمده‌ی دوربین‌ها را یک یا دو منظوره دانست و افزود: دوربینی که برای کنترل سرعت مستقر می‌شود، روی همین تخلف تمرکز دارد؛ چراکه اطلاعات شفاف، دقت بالا و درصد جزئی خطا برای ما اهمیت دارد.

سردار حسینی همچنین ثبت تخلف دوربینیِ نزدن ماسک در خودرو را شایعه خواند و ادامه داد: بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی تردد خودرو بدون معاینه فنی ممنوع است، ولی پلیس در مورد ناوگان شخصی، صرفا به اعمال قانون اکتفا می‌کند.

وی در رادیو گفتگو وضعیت ناوگان عمومی مسافری و باری را متفاوت توصیف کرد و گفت: ناوگان باری باید بارنامه و ناوگان مسافری، می‌بایست صورت وضعیت دریافت کند.

سردار حسینی با بیان اینکه کامیون و اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی قادر به دریافت بارنامه و صورت وضعیت مسافری نیستند، خاطرنشان کرد: این ناوگان عمومی در صورت نداشتنِ معاینه فنی باید خالی تردد کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.