آیا به فکر خریدن خودرو در سال جاری هستید ولی نمی‌دانید که چطور اقدام کنید؟ خرید ماشین، تصمیم بزرگی به لحاظ مالی است و نباید با عجله و ناگهان در یک آخر هفته آن را انجام داد.

تحقیقات خود را با این 10 توصیه‌ی خرید خودرو شروع کنید تا بتوانید خودرویی مقرون به صرفه و در عین حال، مناسب با سبک زندگی خود، پیدا کنید.

بیایید واقع‌بینانه نگاه کنیم: خودروهای امروزی، مانند یه کیسه‌ی پر از سنگ، ارزش خود را از دست می‌دهند و در همان 5 سال اوّل، ارزش واقعیشان دچار افت 40 درصدی می‌شود. البته در ایران به دلیل تورم در سال های گذشته خودروهای کارکرده گرانتر هم شده اند. خودروهای کارکرده هم دردسرهای خاص خود را در زمینه نگهداری دارند. در نهایت، خرید خودروی صفر که دارای گارانتی هم باشد، گزینه عاقلانه ای در این شرایط محسوب می شود.

با در نظر داشتن این نکته،‌ اوّلین قدم این است که تصمیم بگیرید چقدر می‌توانید برای یک خودرو هزینه کنید. خرید قسطی ماشین در شرایط تورمی ایده بدی نیست؛ پس، چیزی که می‌توانید بخرید، بستگی به مقدار پول نقدی دارد که می‌توانید در همان ابتدا پرداخت کنید. شرکت سپند خودرو شرایط فوق العاده ای را برای خرید قسطی خودرو فراهم نموده است، کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

اگر پول کافی برای خرید یک خودروی کارکرده یا دست دوّمِ دارای معاینه فنّی در دسترس ندارید، مجبورید هر ماه از بودجه‌ی خود، پولی برای آن کنار بگذارید. برّرسی کنید و ببینید که کدام قسمت از هزینه‌های خود را می‌توانید کاهش داده و پول آن را به هزینه‌ی خودرو اختصاص دهید.

فراموش نکنید، نه اجاره و نه خرید خودرو به شما در تولید ثروت کمکی نمی‌کنند. خیلی بهتر است که شما به مدّت چند سال سال پس‌انداز کنید و یک خودروی نو یا کارکرده‌ را، بی قید و شرط، بخرید. انتخاب خرید اقساطی و پرداختن اقساط هم مطمئنا گزینه ایست که در این شرایط تورمی ارزشمند است.
انتخاب‌های خود را محدود کنید

وقتی در مورد قیمت تصمیم گرفتید، خودروهایی که با بودجه‌ی شما مطابقت دارند، برّرسی کنید. راه‌های زیادی برای پیدا کردن خودروها در نزدیکی شما وجود دارد. نمایشگاه‌های محلّی شما احتمالاً فضایی برای مشاهده‌ی خودروهای موجود در انبار دارد و شما می‌توانید سایت‌های نظیر دیوار را نیز برای مشاهده‌ی دیگر خودروهای موجود در بازار مشاهده کنید.

گزینه‌هایتان را به چند خودرو که با محدوده‌ی قیمتی و نیازهای شما مطابقت دارند، محدود کنید. عواملی چون امنیّت، سرعت، نرخ مصرف سوخت، راحتی و چگونگی عملکرد در هوای نامساعد را برّرسی کنید. مطابقت قیمت با بودجه‌ی شما، به معنی تناسب خودرو با سبک زندگی شما نیست.

اگر هم به خودرویی علاقه‌مند شدید که قیمتش، اندکی بالاتر از بودجه‌ی شما بود، آن را هم در گزینه‌های خود قرار دهید زیرا، به عنوان یک مشتری دست به نقد، قدرت چانه‌نی برای یک قیمت بهتر را دارید.
ماشین را تست کنید

حالا برای قسمت جذّاب ماجرا، ماشین را برای تست رانندگی ببرید! حتّی قبل از ورود به نمایشگاه، دقیقاً بدانید که چه می‌خواهید و مراقب تکنیک‌های فروش آنها نیز باشید! اگر آن نمایشگاه خودرویی که شما می‌خواهید را ندارد ولی یک مدل مشابه در مبلغی پایین‌تر از بودجه‌ی شما دارد که به سیستم صوتی جدید و گرمکن صندلی‌ مجهّز است،‌ باز هم آن خودرو باب میل شما نیست.

وقتی برای تست رانندگی خودرو آماده شدید، مسیری را انتخاب کنید که به شما فرصتی برای امتحان کردن انواع مختلف رانندگی را بدهد. نوع هدایت خودرو در یک بزرگراه با نوع هدایت آن در داخل شهر متفاوت است. توجّه‌تان را معطوف نکات غیرعادّی کنید. هنگامم عبور از چاله‌ها لرزش زیادی دارد؟ آیا صداهای عجیبی تولید می‌کند؟ این جزئیّات در مرحله‌ی بعدی به کارتان خواهند آمد.
یک معاینه فنّی بر روی خودرو انجام دهید

قبل از اینکه کوچک‌ترین هزینه‌ای بابت یک خودروی کار کرده انجام دهید، آن را برای انجام یک معاینه‌ی کامل، نزد مکانیک ببرید. وقتی پای پول در میان باشد، فروشندگان ممکن است دروغ بگویند. ممکن است خودروی کارکرده در هنگام رانندگی ظاهر و حسّ خوبی داشته باشد ولی، شما هیچگاه نمی‌توانید بفهمید که زیر کاپوت چه خبر است.

برای درخواست یک تست فنّی احساس شرم نکنید. این کار جزئی از روال معمول خرید خودرو است. اگر فروشنده از درخواست‌تان ناراحت شد یا دو دل بود، احتمالاً دارد چیزی را پنهان می‌کند.
همیشه مذاکره کرده و چانه بزنید

شما در اینجا به دو دلیل دست بالا را دارید: یکی اینکه شما تحقیق کافی را انجام داده‌اید و دوّم اینکه، پول نقد پرداخت می‌کنید. به فروشنده مبلغی که حاضرید بابت خودرو بپردازید را اعلام کنید. این رقم باید پایین‌تر از مبلغ واقعی مدّنظر شما برای خودرو باشد تا اینگونه شما و فروشنده در حدّ وسط به توافق برسید.
مذاکره کاملا به رفتار وابسته است

شما باید وانمود کنید که اگر فروشنده از قیمت پایین نیاید، آماده‌اید که میز معامله را ترک کنید. اگر فروشنده حتّی برای لحظه‌ای حس کند که شما به یک ماشین خاصّ علاقه‌مند شده‌اید و آن را می‌خواهید، معامله‌ی بدی نصیب‌تان خواهد شد.

همچنین، دانستن اینکه یک بنگاه یا فروشنده‌ی طرف سوّم دیگر، همان خودرو را به قیمتی پایین‌تر می‌فروشد و وارد کردن آن نکته به صحبت‌های معامله، می‌تواند مفید باشد. اگر شما با یک فروشنده توافق کنید و مبلغ آن توافق را نزد یک فروشنده‌ی دیگر ببرید، ممکن است آنها قیمت خود را کاهش دهند. اگر مبلغ این توافق را با پول نقد پرداخت کنید، می‌توانید توافقی حتّی بهتر از آن نیز، به دست آورید.
هزینه‌های اضافی را حذف کنید

بابت چیزهایی که احتیاج ندارید پول ندهید؛ مثل برچسب، جزئیّات خاصّ و گارانتی‌های غیرضروری. اگر شما خودتان مبلغی به عنوان ذخیره‌ی هزینه‌های اضطراری داشته باشید، گرفتن ضمانت و گارانتی، هزینه‌ای غیرضروری محسوب می‌شود. به شرطی که آن مبلغ بتواند کلّ هزینه‌ی خودرو در صورت خرابی و مشکلات را تأمین کند.

اگر نظرتان عوض شد و خواستید در ادامه هزینه‌های اضافی نیز انجام دهید، می‌توانید با نمایشگاه تماس گرفته و روی یک مبلغ، مذاکره کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد که بین آپشن‌ها و ویژگی‌ها انتخاب کنید و چیزی که می‌خواهید را انتخاب کنید نه اقلام لوکس بلااستفاده.

دو نفر بهتر از یک نفر است

اگر هنگام خریدن خودرو، به حمایت و کمک نیاز دارید، یکی از دوستان یا اعضای خانواده را ببرید که بتوانند شما را در مسیر درست هدایت کنند. آنها همچنین می‌توانند در به خاطر سپردن مشّخصاتی که فروشنده در مورد خودرو به شما می‌گوید نیز، کمک کنند. اگر تجربه‌ی زیادی در خرید و فروش خودرو ندارید، فردی را با خود همراه کنید که اطّلاعات زیادی در مورد خودروها دارد.

یک توصیه‌ی اضافی برای خرید خودرو: ماشین به معنی خوشحالی نیست.

بخاطر داشته باشید که هدف یک خودرو، بردن شما از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب است؛ نه ثابت کردن جایگاه اجتماعی شما به دیگران. اگرچه زدن به دل جادّه در خودرویی که توان پرداخت پولش را ندارید، وسوسه‌کننده است ولی، به احتمال زیاد بیش از اینکه یک موهبت باشد، باری روی دوشتان خواهد بود؛ بخصوص اگر بالاتر از بودجه‌تان باشد.

احتمالا شما صبح‌ها با فکر کردن به خودرویتان از خواب بیدار نمی‌شوید و شب‌ها هم با فکر آن به خواب نمی‌روید. کلید خوشبختی، یک ماشین جدید نیست؛ پس طوری هزینه نکنید که انگار هست!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.