ماجرای ترخیص ١٣ هزار خودروی وارداتی از گمرک در حالی وارد دوازدهمین ماه سال می شود که با وجود اعلام دستورالعمل اجرایی ترخیص این خودروها از گمرک، اما در عمل تنها حدود 200 دستگاه خودرو از گمرک خارج شده است.

به گزارش خودروتک، در این شرایط بازار دچار رکود تورمی شده و علیرغم کاهش تقاضای خریداران میل بالا رفتن قیمت ها محتمل به نظر می رسد. به خصوص که با منتفی شدن ترخیص خودروهای وارداتی در اسفندماه سال جاری، عملا ترخیص این خودروها به سال ١٣٩٨ موکول خواهد شد.

هم اکنون قیمت‌هایی نجومی در بازار خودروهای وارداتی شنیده می‌شود و از همین رو میل و البته توان مالی چندانی برای خرید توسط مصرف کنندگان واقعی وجود ندارد.

در صورت ترخیص خودروهای در گمرک مانده، قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی شکسته می‌شود؟

با توجه به تعطیلات سنگین فرودین ماه می توان گفت که در صورت ترخیص، خودروهای وارداتی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به دست مصرف کنندگان خواهند رسید. این در حالیست که اجبار دولت به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی ٤٢٠٠‌تومانی با ارز بازار آزاد برای ترخیص خودروهاست که رقمی در حدود ٨٥٠٠ تومان خواهد بود. به عنوان مثال یک خودرو وارداتی کلاس متوسط همانند هیوندای سانتافه با قیمت در محدوده ٣٠ تا ٣٢ هزار دلار باید رقمی در حدود ٣٠٠میلیون ‌تومان اضافه، برای ترخیص بپردازد که قیمت تمام شده آن برای واردکننده به شدت افزایش می‌دهد.‌

همچنین پرداخت تعرفه گمرکی این خودروها بر اساس قیمت‌های جدید است. تعرفه یک خودرو وارداتی با حجم موتور کمتر از ٢٠٠٠ سی‌سی در حال حاضر ٧٥ درصد برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ٢٥٠٠‌ سی‌سی معادل ٩٥‌ درصد و در نهایت برای خودروهای با قیمت بیش از ٤٠ هزار دلار معادل ١٤٥‌ درصد است که در مورد خودروهای با قیمت بیش از ٤٠ هزار دلار، نسبت به آخرین ترخیص این خودروها یعنی تیرماه سال 97 افزایش ٤٠‌ درصدی قابل تصور است. علاوه بر این، تمام گروه‌های تعرفه‌ای مشمول ١٠ درصد تعرفه تجمیعی هم خواهند شد که رقم نهایی و موثر تعرفه‌ها را به ترتیب به ٨٥ ، ١٠٥ و ١٥٥ درصد می‌رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.