رییس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید بازار خودرو همانطور که از چند ماه قبل در انتظار تغییرات جدید بوده، در حال حاضر نیز برای تغییرات احتمالی آینده صبر کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز، ظرف روزهای آینده دور جدید مذاکرات ایران برای احیای برجام آغاز خواهد شد و دو طرف اعلام کرده‌اند که اگر مقدمات لازم برای دستیابی به توافق جدید فراهم شود، امکان احیای برجام وجود خواهد داشت. در صورتی که مقدمات لغو تحریم‌ها فراهم شود، پیش‌بینی می‌شود که قیمت ها در بازارها چه از نظر روانی و چه با وقوع تحولات واقعی روندی کاهشی پیدا کند و بازار خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

سعید موتمنی – رییس اتحادیه فروشندگان خودرو – در گفت وگویی با اشاره به انتظار طولانی مدت بازار خودرو برای تعیین تکلیف برخی موضوعات کلان، تشریح کرد: بازار خودرو نیز مانند بسیاری از دیگر بازارها تحت تاثیر نرح ارز و سایر تحولات سیاسی و بین المللی قرار می‌گیرد و از این رو از ابتدای سال جاری، بازار منتظر است تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای مشخص شود.

وی ادامه داد: مذاکرات وین که از ابتدای سال جاری نیز در جریان بود به نتیجه نهایی نرسید و این انتظار بازار ادامه پیدا کرد. در واقع خریداران هر هفته این صحبت را مطرح می‌کنند که تاکنون صبر کرده‌اند و قدری دیگر نیز صبر خواهند کرد تا مذاکرات به نتیجه‌ای برسد و قیمت‌ها کاهشی شود. در مقابل وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، تعداد فروشندگان نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار اصطلاحا قفل می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه بازار خودرو بیش از آنکه بر روی بازار ارز تمرکز داشته باشد، بر مسائل کلان تمرکز کرده، توضیح داد: فعلا بازار در انتظار دو خبر است. نخست آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و بازگشت خرید و فروش‌ها منجر شود و دوم تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو و تغییراتی که در این حوزه اعمال می‌شود. فعلا چه خریداران و چه فروشندگان در انتظار تایید نهایی این خبرها هستند.

موتمنی در پاسخ به این سوال که آیا با هر بار افزایش قیمت رسمی خودرو ، باید انتظار افزایش قیمت در بازار آزاد را نیز داشت، بیان کرد: واقعیت این است که امروز بازار از تقاضای کاذب تخلیه شده است و با توجه به اینکه تکلیف آینده بازار مشخص نیست، تعداد کسانی که به قصد سرمایه گذاری و کسب سود در بازار فعالیت می‌کردند کاهش یافته است، از این رو می‌بینیم که با تلاطم‌های کوتاه‌مدت، میزان تغییر قیمت خودرو نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

بازار خودرو 1

به گفته وی، در حال حاضر بیشترین تغییرات قیمتی مربوط به خودروهایی می‌شود که عرضه آنها محدود یا متوقف شده است. برای مثال در گروه پراید، آن خودروهایی که دیگر تولید نمی‌شوند، تغییر قیمت دارند یا در گروه پژو 206 و پژو 207 با توجه به محدود بودن عرضه، تغییرات قیمتی خود را نشان می‌دهند.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه واقعیت‌های بازار را نباید با قیمت‌های اعلامی برخی سایت‌ها اشتباه گرفت، توضیح داد: برای مثال امروز یک سایت قیمت پژو پارس را بیش از ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود، این در حالی است که قیمت این محصول در بازار حدود ۲۸۰ میلیون تومان است. از این رو متاسفانه برخی منابع و سایت‌ها نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند که با واقعیت سازگار نیست و تنها فضا بر هم می‌ریزد. موضوع این است که امروز در بازار خریدار قابل توجهی وجود ندارد و بسیاری از این قیمت‌های اعلامی اساسا به معامله ختم نمی‌شوند.

موتمنی درباره آخرین وضعیت بازار خودروهای وارداتی نیز تصریح کرد: در این بازار نیز تعداد معاملات به شدت کاهش یافته است. فروشنده در بازار زیاد است اما بعضا افراد چند ماه برای فروش خودرو خود صبر می‌کنند اما در نهایت خریداری پیدا نمی‌شود. بازار در این بخش به شکلی جدی قفل شده و به نظر می‌رسد تا زمانی که واردات از سرگرفته نشود نمی‌توان انتظار داشت که در این بخش تغییر و تحولی ایجاد شود.

وی ادامه داد: بازار تا خودروهای حدود یک میلیارد تومان تحرکاتی دارد اما در قیمت‌های بالاتر به ندرت معامله‌ای شکل می‌گیرد، علت اصلی نیز وارد نشدن مدل‌های جدید خودرو به کشور است. امروز این سوال برای صاحبان خودروهای گران قیمت به وجود آمده که اگر ماشینشان را بفروشند، اساسا چه انتخابی برای جایگزین کردن آن خواهند داشت؟ با توجه به اینکه خودرویی در این سال‌ها به کشور وارد نشده، به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند همچنان خودرو فعلی خود را استفاده کنند و ریسک ورود به بازار را نپذیرند.

موتمنی افزود: اهمیت ورود خودروهای جدید به بازار را می‌توان در رابطه با دو محصول جدید گروه بهمن مشاهده کرد. بسیاری از کسانی که خودرو چینی دارند با عرضه محصولات جدید این شرکت، به سمت استفاده از این خودروها آمدند و بازار در شرایطی است که حتی اگر عرضه روزانه این محصولات نیز در دستور کار قرار بگیرد، قطعا مشتری وجود خواهد داشت، از این رو در حوزه خودروهای وارداتی نیز بازار منتظر تحول در زمینه صدور مجوز برای واردات جدید است و تا زمانی که در این بخش تغییری رخ ندهد، نمی‌توان انتظار داشت بازار رونق بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.