یکی از امور مورد علاقه اقشار مختلف جامعه رانندگی است. این امر در جوانان نیز شایع تر است، اما برای رانندگی علاوه بر داشتن گواهیمنامه،بهتر است به نکاتی توجه شود؛

 

کمر بند ایمنی

مهم ترین اصل در رانندگی بستن کمربند ایمنی است؛ قبل از حرکت حتما از بسته بودن کمر بند ایمنی مطمئن شوید.

 

قبل از ترمز کلاچ نگیرید

یکی از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب آن شوید، گرفتن کلاچ قبل از گرفتن ترمز است؛ گرفتن کلاچ قبل از ترمز، فقط مخصوص سرعت های پایین و در محدوده ی دنده ی یک است که این امر به دلیل جلوگیری از خاموش شدن ماشین صورت می گیرد. در سرعت های بالاتر، گرفتن کلاچ قبل از ترمز سبب شتاب گرفتن ماشین شده و در جاده های با شیب رو به پایین بسیار خطرناک است.

 

ترمز میخ نزنید

هنگامی که در سرعت های بالاتر از 50 کیلومتر قصد ترمز گرفتن دارید، به صورت ضربه ای (گرفتن و ول کردن) ترمز بگیرید. گرفتن ترمز شدید ممکن است باعث قفل شدن چرخ ها شود.

 

فرمان در پیچ های تند

هنگام عبور از پیچ های تند، فرمان را سریع نچرخانید؛ این کار ممکن است موجب چپ شدن اتومبیلتان شود.

 

فرمان را دو دستی بگیرید

یکی از اشتباهات رایج در رانندگی، یک دستی گرفتن فرمان است، خطر این عمل در سرعت های بالا چندین برابر می شود.

 

وارد شانه ی خاکی نشوید

هیچ گاه در سرعت های بالا وارد شانه ی خاکی نشوید، چراکه امکان چپ شدن اتومبیل در این شرایط بسیار بالاست.

 

رانندگی در شب

اگر شب هنگام قصد رانندگی دارید، قبل از حرکت حتما از سالم بودن چراغ های اتومبیل خود مطمئن شوید؛ رانندگی در شب بدون چراغ به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

نور بالا استفاده نکنید

توصیه ی می شود هنگام رانندگی در شب، حتی الامکان از نور بالا استفاده نکنید، چراکه نور بالا چشم رانندگان مقابل شما را به شدت آزار می دهد.

 

هنگام عبور از دست انداز ترمز نگیرید

حتی المکان سعی کنید هنگام عبور از دست انداز ترمز نگیرید؛ ترمز گرفتن روی دست انداز سبب فشار آمدن به فنر بندی، اکسل و سیستم ترمز می شود. بهتر است قبل از رسیدن به دست انداز، سرعت خود را به میزان کافی کم کنید و هنگام عبور از دست انداز پدال ترمز را درگیر نکنید.

 

روغن گیربکس را به موقع عوض کنید

عوض کردن روغن گیربکس پس از چند وقت می تواند به سلامت گیر بکس و روان شدن آن کمک کند.

 

هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز دنده را خلاص کنید

زمانی که پشت چراغ قرمز قرار می گیرید، اتومبیلتان را به کمک خلاصی دنده و ترمز دستی متوقف نگه دارید؛ متوقف نگه داشتن اتومبیل به کمک کلاچ ترمز، فشار شدیدی را به دوشاخه ی کلاچ و گیربکس وارد می آورد.

 

درون رادیاتور اتومبیلتان آب باران بریزید

ریختن آب لوله کشی به درون رادیاتور منجر به انباشته شدن رسوبات در رادیاتور، واتر پمپ و موتور می شود. علاوه بر آن، می تواند باعث سوختن واشر سرسیلندر اتومبیلتان شود. بهتر است از آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

 

هنگام مسافرت اتومبیلتان را سنگین نکنید

سنگین کردن اتومبیل به خصوص در مسافت های طولانی، منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

 

تمام حواستان را به خودرو ی مقابل ندهید

رانندگی پر از اتفاقات پیش بینی نشده است؛ پس هیچ گاه فقط روی خودرو ی مقابلتان تمرکز نکنید، ممکن از از طرفین یا از پشت سر دچار حادثه شوید.

 

در هنگام مواجه شدن با مه از مه شکن استفاده کنید

رانندگی در جاده های مه آلود بسیار خطرناک است، چراکه شعاع دید راننده را تا حد چند متری اش کاهش می دهد، استفاده از چراغ مه شکن سبب بهتر شدن شرایط دید می شود. در این مواقع باید با سرعت کم و با حواس جمع رانندگی کنید. برای پیدا کردن مسیر جاده می توانید از خطوط ممتد یا مقطع وسط جاده کمک بگیرید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که: مالیدن مقداری گریس به مه شکن، سبب تقویت نور آن ها می شود.

 

فاصله ی خود را با خودروی مقابل حفظ کنید

حفظ فاصله ی مناسب با خودروی مقابل، یکی از کلیدی ترین نکات برای جلوگیری از تصادفات شهری و بین شهری است. در صورتی که خودروی مقابل شما ترمز نگهانی بگیرد، تنها فاصله ی مناسب است که می تواند در عکس العمل نشان دادن به موقع به شما کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.