حوادث جاده‌ای در ایران آمار بسیار بالایی دارد، یکی از عوامل آن عدم فرهنگ‌سازی مناسب رانندگی در کشور است، بسیاری از حوادث رانندگی در شب رخ می‌دهد با رعایت نکات ایمنی تا حد بسیاری می‌توان از تصادفات جاده‌ای در شب جلوگیری کرد.

وقتی هوا گرگ و میش است، زمان آن است که چراغ‌های اتومبیل روشن شود، همانطور که نور در حال سقوط و شب در حال آغاز است و دید مطلوب راننده در حال کاهش است و چشم به نور عادت کرده، برای به دست آوردن هوشیار لازم برای رانندگی بدون وقفه روشن کردن چراغ‌های اتومبیل بهترین ایده است. روشن کردن چراغ‌های اتومبیل زمانی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که خورشید در پشت سر راننده باشد، زیرا باعث مبهم شدن شرایط ترافیکی در دید راننده می‌شود. از نکات قابل توجه آن است که در بسیاری از کشورها رانندگی بدون چراغ در شب تخلف محسوب می‌شود و حتی باید چراغ‌های جلو از نیم ساعت قبل از غروب درست در هوای گرگ و میش و نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب و در هر شرایطی که نور کم است، روشن نگاه داشته شود.

به طور کلی رانندگی در شب نیاز به سرعت کمتری نسبت به رانندگی در روز دارد، از آن جا که دید در شب بسیار کمتر از روز است حتی در خیابان‌های شهری که به خوبی روشن هستند لازم است چراغ‌ها روشن باشد، همچنین در شب راننده به زمان بیشتری برای واکنش نشان دادن به خطرات ترافیکی، عابرین پیاده و سایر موانع نیاز دارد. هرچند نمی‌توان خطرات احتمالی را کنترل کرد، اما می‌توان با کنترل رانندگی از خطرات احتمالی جلوگیری کرد. در قوانین کشورمان نیز تفاوت سرعت رانندگی در روز و شب 10 کیلومتر بر ساعت که البته این مخصوص جاده‌های اصلی و فرعی است.
همیشه خواب آلودگی و. خستگی یکی از عوامل موثر تصادف در ساعت پایانی روز است، هنگامی که شب فرا رسیده و مسیر طولانی است، بسیاری از راننده‌ها خسته و خواب آلوده هستند، باید توجه لازم را نسبت به دیگر اتومبیل‌ها داشت تا ناخواسته اسیر سهل‌انگاری دیگران نشد. راننده نیز در هنگام خستگی، جای خود را به دیگری بدهد یا مدتی را در مسیر استراحت کند تا از خطرات احتمالی در سفر جلوگیری به عمل آید. خواب آلودگی باعث کاهش آگاهی، زمان واکنش بیشتر، حرکت‌های مارپیچ در رانندگی و فاصله گرفتن از مسیر اصلی جاده می‌شود، برای غلبه بر خستگی راه، می‌توان از غذا، قهوه و ورزش استفاده کرد.

عبور حیوانات از عرض جاده آن هم در شب بسیار خطرساز است، رانندگی با سرعت بالا و تصادف با حیوانات بزرگی همچون گوزن می‌تواند مرگبار باشد. تشخیص حیوانات در جاده‌هایی با نور کم، بسیار دشوار است. باید مکان‌هایی که احتمال عبور حیوانات وجود دارد مراقبت بیشتری کرد به خصوص در مناطق روستایی و مکان‌هایی که با علامت راهنمایی و رانندگی هشدار لازم داده شده است. از نکات مهم در این باره آن است که حوادث اینچنینی بیشتر در پاییز و اواخر زمستان رخ می‌دهد.

همیشه هم در شب نگاه کردن به خط تقسیم جاده نمی‌تواند در رانندگی مفید باشد، حتی ممکن است خود باعث خطر باشد. دقت به دو طرف جاده و محیط اطراف و توجه به آینه‌های بغل می‌تواند تمرکز در رانندگی و هوشیاری را بالا ببرد و باعث افزایش نشاط رانندگی در شب باشد. راننده برای جلوگیری از خیره شدن به یک نقطه باید هر چند دقیقه مردمک چشم خود را بچرخاند تا هوشیاری وی برای رانندگی حفظ شود.

تمام اقدامات احتیاطی رانندگی روزمره را انجام دهید. این ممکن است به نظر بدیهی بیاید اما قطعا به این نکته اشاره دارد که تمام اقدامات ایمنی که در روز انجام می‌شود در شب بسیار مهم و ضروری است. راننده باید از کنترل خود بر روی همه اجزا خودرو اطمینان حاصل کند. این اقدامات احتیاطی ساده و روزمره باعث می‌شود، احتمال وقوع حوادت چه در روز و چه در شب کمتر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.