پیشرانه- برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از واردات محدود خبر می‌دهند، اتفاقی که می‌تواند بازار را با افزایش قیمت مواجه کرده و منجر به فساد در صنعت خودرو شود.

پیشرانه- برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از واردات محدود خبر می‌دهند، اتفاقی که می‌تواند بازار را با افزایش قیمت مواجه کرده و منجر به فساد در صنعت خودرو شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بازار گمانه‌زنی‌ها درباره واردات خودرو این روزها بسیار داغ است. برخی از اجرایی شدن آن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند اجرای این طرح به سال جاری نمی‌رسد.

اما در این میان موضوعی با عنوان واردات محدود مطرح‌شده است و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است: به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد که بر اساس آن خودرو به‌صورت محدود وارد کشور می‌شود.

این خبر حاکی از آن است که واردات خودرو ممکن است به‌صورت محدود اجرایی شود که خود می‌تواند سرآغاز رانتی جدید در صنعت خودرو بوده و بار دیگر قیمت‌ها را افزایشی کند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات محدود خودرو به «پیشرانه» گفت: بنده خود دراین‌باره اطلاعات دقیقی ندارم و تنها اظهارات آقای جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در یکی از خبرها خواندم که گفته‌اند، واردات را به‌صورت محدود انجام می‌دهیم و در این زمینه با توافقات لازم با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به‌هرحال محدودیت به‌ویژه در حوزه اقتصادی و برای کالایی که تقاضای بالایی داشته و عرضه چندانی ندارد، توزیع این فرصت با فساد همراه است. در این محدودیت قرار است کدام خودروساز یا واردکننده اقدام به واردات کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: با چنین تصمیمی دوباره رانت شکل می‌گیرد. از سویی دیگر این واردات مشروط است و گفته می‌شود؛ واردات خودرو به ازای صادرات خودرو یا قطعه با استفاده از ارز حاصل از فعالیت خارج از کشور تنها برای یک شخص، این یعنی تمایلی بر آزادسازی واردات وجود ندارد.

وی درباره تأثیر این تصمیم بر قیمت خودرو اظهار کرد: بدون شک قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. واردات محدود به افزایش قیمت کمک خواهد کرد. این تصمیم کاملاً اشتباه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.