عدم نظارت و کنترول کافی و وافی در قیمت اجناس به ویژه اقلام ضروری و مواردی همچون افزایش سرسام آور اجاره بها و قیمت مسکن و خودرو، چیزی نیست که مسئولان بتوانند آنها را گردن دشمنان و تحریم ها بیاندازند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، حمید طالبی از کارشناسان اقتصادی در یادداشتی نوشت: وضعیت نابسامان اقتصاد کشور، جنگ ارزی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی و کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، وضع تحریم های ظالمانه و  ناکار آمدی مدیریتی، وضعیت دهشتناک قیمت ارز و شیوع ویروس منحوس کرونا مسائلی نیستند که بر کسی پوشیده باشد. دشمن معیشت مردم به ویژه دهک های پایین جامعه را هدف گرفته و از این رهگذر می کوشد تا صاحبان اصلی انقلاب یعنی همان مردم مستضعف و پابرهنگان را علیه نظام بشوراند.

در این یادداشت مروری کوتاه داشته ایم بر رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در مورد اقتصاد و معیشت مردم.طی سالهای اخیر رهبر حکیم انقلاب بارها بر حل مسئله معیشت مردم تاکید کردند و اهمیت این موضوع از نظر  ایشان تا آنجاست که در شرایط فعلی”  اقتصاد” را ” مسئله اول کشور” معرفی می کنند.

امروز جنگ اصلی بین کشور و دشمن، جنگ اقتصادی است و دشمن برای نابودی و ناکامی ملت ایران در مسیر دستیابی به اهداف والای انقلاب اسلامی به یک جنگ تمام عیار روی آورده است، جنگ تمام عیار اقتصادی. کاهش اشتغال و بیکاری جوانان، شکاف طبقاتی بین فقیر و ثروتمند و کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشکلات معیشتی مردم  و از بین رفتن دین و اخلاق، نابودی امید و نبودن حفظ عصمت و عفت از جمله اثرات آن در نگاه رهبر انقلاب است.

«امروز عرصه‌ی اقتصاد، به‌خاطر سیاستهای خصمانه‌ی آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص.» 1394/1/1 [1]

در بین عوامل موثر بر کوچک شدن سفره مردم گرچه اقدامات خصمانه دولت ایالات متحده آمریکا هم  تاثیر روشنی دارد، اما ناکارآمدی مدیریتی مهمترین عامل است و بیشترین تاثیر را دارد. عدم کارایی مدیریتی در برخی مدیران انتصابی و انتخابی و فاصله معنا دار روش و منش آنها با ارزش های انقلابی نظیر ساده زیستی و کار جهادی و عدم تجمل گرایی و اشرافی گری، وجود تبعیض و فساد مالی چیزی نیست که از نگاه تیزبین عام و خواص دور بماند.

تامین رفاه محرومان جامعه، استفاده از ظرفیتهای درونی کشور، مبارزه با قاچاق کالا، کاهش و کنترول واردات کالا،ثبات و شفافیت سیاستها و مقررات اقتصادی، توجه به معیشت طبقات ضعیف در برنامه ریزی ها، قطع اتکا بودجه کشور به نفت و تکیه بودجه به تولید داخلی و مالیات، در بخش مدیریت و شناسایی و فعالسازی ظرفیتهای کشور، ایجاد شرایط برای حضور مردم در اقتصاد، هدایت نقدینگی به زندگی مردم و مقابله با گران فروشان و نظارت بر قیمت ها در بخش بازار، منویات دیگر رهبر انقلاب در بخش مدیریت و بازار است که امید آن می رود مسئولین امر در پیگیری و تحقق آنها  جدیت لازم را دار باشند.

«مشکلات اقتصادی کشور ممکن است بیست درصد، سی درصد، چهل درصد مربوط باشد به تحریمها [امّا] بقیّه مربوط به مدیریّت ما است؛ ما باید مدیریّت کنیم، ما بایستی درست عمل کنیم.» 1394/10/30 [2]

ترکیب عوامل پیش گفته یعنی مدیریت خسته، پیر و غیر انقلابی  و وجود تبعیض، فساد مالی و مصرف زدگی در برخی دستگاه های نظام و اقدامات خصمانه دشمن، موجب عمده مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم  و زمینه ساز ” گله مندی ” آنان از مسئولان و نظام شده است.

«مردم گله‌مندند؛ از بسیاری از چیزهایی که در کشور میگذرد، مردم گله‌مندند.» 1395/11/27 [3]

هر ناظر منصفی با نگاهی به فهرست مشکلات اقتصادی کشور براساس اولویت که شامل مواردی همچون اشتغال، ازدواج، گرانی، قیمت های لحظه ای اجناس، مسکن، خودرو و … می شود‌؛ در می یابد که این گله مندی کاملا به حق است و برای مردم عزیز، بصیر و کم توقع ایران، حل این مشکلات و مسائل و برخورداری از حداقل رفاه، توقعی دور از انصاف و انتظار نیست. عدم نظارت و کنترول کافی و وافی در قیمت اجناس اللخصوص اجناس و اقلام ضروری مردم و مواردی همچون افزایش سرسام آور اجاره بها و قیمت مسکن و خودرو، چیزی نیست که مسئولان بتوانند آنها را گردن دشمنان و تحریم ها اندازند.

«انتظار به‌حقّ مردم ما، این است که از یک اقتصاد شکوفا برخوردار باشند، رفاه عمومی باشد، طبقه‌ی ضعیف از وضعیّت غیر‌قابل ‌قبول خارج بشود، از مشکلات نجات پیدا کند؛ اینها انتظارات مردم ما است و این انتظارات به‌حق است.» 1394/1/1 [4]

بارها اعلام شده است که گزارشات متعددی از دستگاه های مختلف و مسئولین و از آحاد مردم در موارد مهم کشوری، منطقه ای و بین المللی از جمله وضعیت معیشت مردم به رهبر انقلاب منتقل می شود و ایشان در جریان کامل مسائل و مشکلات مردم هستند . تاکیدات مکرر حضرت آیت الله خامنه ای در سالهای اخیر بر حل مشکلات اقتصادی و مسئله معیشت مردم تا جایی پیش رفته است که ایشان بیکاری یک جوان را موجب “خجالت و شرمندگی” خویش و نظام دانستند.

[12:43, 1399/7/23] Dani: «این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتی‌که به فکر این جوان بیکار می‌افتم [شرمنده میشوم‌].» 1395/03/16 [5]
گرچه همه قوا و همه دستگاه ها و نهاد های نظام مسئولند و باید پاسخگو باشند اما آنچه از ادبیات و رهنمود های رهبر انقلاب استنباط می شود این است که مهمترین دستگاهی که می تواند نقش ویژه ای در حل مسئله اقتصاد داشته باشد، دستگاه اجرایی است و ریشه مشکلات اقتصادی هم در ” فعال نبودن تولید داخلی” و “عدم رونق تولید و اقتصاد” است.

رونق اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر در استفاده از امکانات عمومی، برخورد با مفسدان بانکی، مبارزه با فساد مالی و ویژه خواری، اجتناب از اسراف و تجمل گرایی در مصرف و حرکت مسئولین بر ضد جهت اشرافی گری از جمله راهکارهای مدنظر رهبر انقلاب در این بخش است.
هم چنین پشتیبانی از تولیدات داخلی صنعتی و کشاورزی، تقویت چرخه ی تولید، مصرف تولید داخلی توسط همه مردم، پرهیز از تفاخر به مارکهای خارجی، توجه به صنایع کوچک و متوسط و حل مشکل نقدینگی کارخانه ها توسط بانک ها از دیگر راهکارهای مهم رهبر انقلاب در بخش تولید است.

«وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار میشود، اشتغال ما کم میشود، رکود بر کشور حاکم میشود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار میشود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمیشود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به عهده‌ی خود ما است.» 1395/5/11 [6]

«هر دولتی که بخواهد به مردمِ خودش خدمت کند، اولین مسئله‌اش، مسئله‌ی معیشت مردم است، که بتواند مردم را اداره کند. خب، این به اقتصاد وابسته است. یک اقتصاد خوب، سالم، وافر و پیشرو میتواند وضع زندگی مردم را خوب کند.» 1390/6/6 [7]

درک درست از اهداف انقلاب اسلامی و  جایگاه ایران در نظام ناعادلانه بین المللی و ابعاد پیچیده توطئه ی دشمن و مشکلات عدیده اقتصادی مردم، همه صاحب نظران و مردم را به این نتیجه رسانده که  “اقتصاد”  کشور نیازمند یک حرکت سریع، قاطع و بزرگ است چرا که عدم توجه جدی به حل مسئله اقتصاد می تواند پیامدهای جدی و ناگواری به همراه داشته باشد.

«ما اگر نتوانیم مشکلات این کشور را حل کنیم، نمی‌توانیم انقلاب را حفظ کنیم و طبعاً نمی‌توانیم آن را صادر نماییم.» 1369/9/14 [8]

بزرگترین کار و جهاد امروز اصلاح تمام زیر سیستم های این کشور از جمله زیر سیستم های مربوط به اقتصاد یعنی سیستم بانکی و بورس کشور است. و هر کس به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کمکی کند بزرگترین جهادگر و اگر موفق به اصلاح اموری شود، بزرگترین مبارزه با آمریکا را انجام داده است.

«امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است.»
1394/1/1 [9]

«بزرگ‌ترین مبارزه‌ی با آمریکا کار کردن در این کشور است؛ کار، کار، تلاش، مجاهدت برای اصلاح امور کشور. این بزرگ‌ترین مبارزه‌ی با آمریکاست. چون آمریکاییها این را نمیخواهند. مسئولان دولتی و بخشهای مختلف باید برای ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد و باز کردن گره‌های امور معیشت مردم و رونق دادن به اقتصاد کشور، حقیقتاً کار و تلاش کنند. هر کس در این زمینه‌ها مجاهدت و کار کند، بزرگ‌ترین مبارزه را با آمریکا کرده است.» 1381/5/5 [10]

بنابراین و بر اساس رهنمود های رهبر انقلاب میتوانیم بگوییم که مسئله اصلی امروز کشور در حفظ نظام- که به فرموده امام خمینی (ره) از اوجب واجبات است- حل مسئله اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی مردم است که اهداف آن عبارتند از: رسیدن به معنویت و تکامل اخلاقی، رسیدن به عدالت اجتماعی و برخورداری مردم از مواهب الهی است.

«امروز مسئله‌ی اوّل کشور، مسئله‌ی اقتصاد و مسائل اقتصادی و مشکلات و گره‌های اقتصادی است که اینها بایستی حل بشود.» 1395/6/3 [11]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.