سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تا زمانی که امکان تولید تایر در داخل کشور وجود دارد، خودروسازان نباید از تایر وارداتی استفاده کنند. ما نیز به این مسئله اعتراض کرده‌ایم و دلیل انجام چنین کاری مشخص نیست.
به گزارش خودرونویس، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان تایر در کشور گفت: تولید لاستیک مانند همه صنایع دیگر در شرایط تحریم صورت می‌پذیرد و مشکلات انتقال، تخصیص و تامین ارز وجود دارد. تهیه و تامین مواد اولیه در برخی موارد به موقع انجام نمی‌شود و افت و خیزهایی را در تولید ایجاد می‌کند. به طور کلی شرکت‌ها، تولید تایر را با چنگ و دندان ادامه مي‌دهند. این نکته را باید گفت که حدود ۶۰ درصد ارزشی مواد اولیه، داخلی است و مابقی از خارج کشور تامین می‌شود. مشکل رساندن به موقع مواد اولیه فقط مختص خارجی‌ها نیست بلکه برخی از مواد اولیه داخلی نیز وابستگی ارزی بالایی دارند و در تحویل مشکلاتی به وجود می‌آید.

۲ روش برای خرید لاستیک با نرخ مصوب

وی در خصوص مطالبات از خودروسازان اظهار کرد: آمار دقیقی از مطالبات تولیدکنندگان تایر از خودروسازان در دسترس نیست اما شرایط در حالت معمولی قرار دارد. خودروسازان معمولا در پرداخت مطالبات تاخیر دارند و تا ۱۲۰ روز حتی خود را بدهکار نمی‌دانند. ما نیز مجبوریم کالایی که به خودروسازان می‌فروشیم با هزینه خود حمل و تخلیه کنیم.

تایرهای وارداتی و چینی زیر خودروهای داخلی

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با استفاده خودروسازان از تایر وارداتی گفت: ما به این قضیه اعتراض کردیم که چرا خودروسازان از تایرهای وارداتی روی محصولات خود استفاده می‌کنند و طبق قانون اجازه چنین کاری وجود ندارد. کالایی که در داخل کشور قابل تولید است را نباید از خارج کشور وارد کرد و روی محصولات داخلی مورد استفاده قرار داد. اگر به آمار واردات گمرک مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که شرکت‌های خودروساز نیز در بین واردکنندگان تایر قرار دارند. خودروسازان تا ۱۲۰ روز خود را ملزم به پرداخت نمی‌دانند بنابراین نمی‌توان گفت واردات تایر برای خودروسازان به صرفه‌تر در می‌آید اما باید به دنبال انگیزه‌های اصلی بود. کیفیت این تایرهای وارداتی که در بیشتر موارد چینی هستند نیز متفاوت است و برخی از آن‌ها با کیفیت و برخی دیگر کیفیت بالایی ندارند.

خرید تایر با نرخ مصوب

تنها در پایان اشاره‌ای به روش‌های خرید و توزیع تایر با نرخ مصوب کرد: هر کارخانه‌ای یک سری نماینده دارد و آن‌ها معمولا ماهانه خریدهای خود را انجام می‌دهند. این روش در حال حاضر برای توزیع تایر بر اساس نرخ مصوب است و کارخانه موظف است تایر خود را به توزیع کننده بدهد. شرکت توزیع‌کننده نیز باید به همین روال عرضه را انجام دهد اما برخی از کارخانه‌ها فروش اینترنی نیز دارند. به طور کلی برای هر خودرویی یک جفت لاستیک در سال بر اساس نرخ مصوب عرضه می‌شود. بنابراین برای خرید تایر با نرخ مصوب می‌توان از این ۲ روش استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.