رییس اتاق بازرگانی اتاق تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بین ١٠٠ تا ١٥٠ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم، ٣راهکار برای اصلاح ساحتار بودجه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نگران هستیم که کسری بودجه سال ٩٨ از محل منابع بانک مرکزی یا فشار مالیاتی بر بنگاه‌ها تامین شود. بر این اساس، ۳ راهکار برای اصلاح بودجه مدنظر است.

بخش‌هایی از اظهارات خوانساری را در ادامه می‌خوانید:

* در خردادماه امسال سازمان برنامه اصلاحیه ساختار بودجه را ارایه کرد که در واقع الگوی بودجه بدون نفت را پیگیری کرده است ولی متاسفانه در ٢٦ آیتم پیشنهادی، دردی را از اقتصاد ایران دوا نمی‌کند. برخی پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه نیاز به قانون دارد و برخی دیگر نیز ساختاری است؛ این در حالی است که ما در اتاق بر روی این موضوع کار کرده و سه راهکار کلی را ارائه کرده‌ایم.

* سالانه ٨٩٠ هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و پنهان پرداخت می‌شود که اگر بخواهیم آن را به طور سرانه تقسیم کنیم، بیش از یک میلیون تومان در ماه می‌شود.

* یارانه بنزین، گاز و گازوییل سالانه حدود ٥٨٠ میلیارد تومان است که می‌توان با حذف آن، این رقم را به طور مستقیم به افراد جامعه پرداخت کرد.

* بودجه عمومی‌دولت حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان است، ولی بودجه شرکت‌های دولتی بیش از هزار و ٢٧٧ هزار میلیارد تومان است. این شرکت‌ها به نوعی حیات خلوت دولت هستند و پیشنهاد ما حذف ١٠ درصدی بودجه آنها است.

* سومین راهکار برای اصلاح بودجه حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی است، این ارز رانتی را ایجاد می‌کند و بین همه توزیع نمی‌شود و باعث خروج سرمایه از کشور خواهد شد.

* در عین حالی که برای خوراکی‌ها ارز ٤٢٠٠ تومانی پرداخت شده ولی تورم یک‌ساله خوراکی‌ها تا پایان خرداد ٥٦.٦ درصد بوده است.

* در رابطه با رمزارزها باید هرچه سریعتر به این موضوع بپردازیم، البته متاسفانه دیر اقدام کردیم، زیرا دستگاه‌های استخراج زیادی با ارز وارد کشور شده و اگر لازم است باید تعرفه‌ای را برای برق مصرفی آن تعیین کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.