در این گزارش قصد داریم به برخی نکات مهم در خصوص سیستم خنک کننده خودرو بپردازیم که می تواند برای شما مفید باشد.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهایی که بنزین سوز هستند، حرارت زیادی را درون موتور ایجاد می کنند که یک مسئله جدی به شمار می رود.

موتور‌های که با سوخت بنزین کار می‌کنند بیشتر از اینکه نیرو مکانیکی تولید کنند، گرما تولید می کنند که نیاز به سیستم خنک کننده دارند.

وظیفه اصلی سیستم خنک کاری خودرو، محافظت، مراقبت و استفاده صحیح از گرمای ایجاد شده توسط موتور خودرو است. در این گزارش قصد داریم به برخی نکات مهم در خصوص سیستم خنک کننده خودرو بپردازیم که می تواند برای شما مفید باشد.
خنک کننده چیست؟

مایع خنک کننده را می توان نوعی مایه حیات برای سیستم خنک کننده خودرو دانست. موتور‌های احتراق داخلی گرمای باورنکردنی تولید می‌کنند که این گرما در صورت کم نشدن، به موتور آسیب می‌رساند. این سیستم خنک کننده است که به خنک نگه داشتن موتور کمک می‌کند تا از آسیب جلوگیری شود.

هنگامی که موتور به دمای بالا می‌رسد، ترموستات باز می‌شود و پمپ آب، مایع خنک کننده را در سراسر سیستم گردش می‌دهد. مایع خنک کننده مایعی است که گرمای اضافی موتور را جذب می‌کند. پس از گرم شدن، به رادیاتور می‌رود تا خنک شود. پس از خنک شدن، از رادیاتور خارج شده و مجدداً کل فرایند را آغاز می‌کند.

اما برخی این سوال را دارند که آیا مایع خنک کننده، همان ضد یخ است؟ که در پاسخ باید گفت که هم بله و هم خیر است. از لحاظ فنی برخی مایعات می‌توانند به عنوان خنک کننده موتور عمل کنند. در حقیقت، در اوایل که خودرو اختراع شد، از آب به عنوان مایع خنک کننده استفاده می‌شد و این کار را به خوبی انجام می داد تا وقتی که درجه حرارت به زیر صفر برسد.

اما مشکلی که پیش می آمد، آب به یخ تبدیل می شد و بعد از آن برای جلوگیری از این تبدیل شدن، مواد شیمیایی را به آن اضافه کردند تا نقطه انجماد کاهش یابد. این روز‌ها معمولاً مایع خنک کننده تقریباً ۵۰/۵۰ مخلوط آب و آن افزودنی‌های ضد یخ است (معمولاً اتیلن گلیکول است).

همچنین بعد از آن برخی عوامل جلوگیری از زنگ زدگی را به مایع خنک کننده اضافه کردند بنابراین، ضد یخ از نظر فنی فقط بخشی از مایع خنک کننده است. با این حال، اصطلاحا معمولاً به جای یکدیگر استفاده می‌شود.
چگونه می‌توان سطح خنک کننده ماشین خود را بررسی کرد؟

بررسی سطح مایع خنک کننده کاری است که می‌توانید و احتمالاً باید انجام دهید. این مایع به راحتی قابل بررسی است، بنابراین توصیه می‌کنیم این کار را به طور مرتب انجام دهید. وقتی موتور خودرو سرد است، کاپوت را باز کنید و مخزن خنک کننده را پیدا کنید. باید این مایع شفاف باشد. اگر مایع خنک کننده بالاتر از خطی است که مشخص شده ، سطح خوبی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.