وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، خودروهای بالای 50 سال سن در اولویت قرار دارند.

مراسم رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهران قربانی معاون حمل و نقل و فرامرز مداح معاون برنامه ریزی و سیستم‌های هوشمند سازمان راهداری برگزار شد.

در این مراسم اسلامی با اشاره به اینکه طرح نوسازی با حضور پرکارترین رانندگان کشور اجرا خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح ها به کاهش سن ناوگان که مخاطرات کار و آلودگی هوا و محیط زیست را نیز پائین می آورد کمک کنیم.

وزیر راه افزود: در اولویت اول خودروهای بالای 50 سال سن هدف قرار گرفته اند و 863 راننده با بالاترین پیماش پیامک دریافت کرده اند تا با همکاری ایران خودرو دیزل و طبق مقررات نسبت به نوسازی خودرو اقدام کنند.

 

اسلامی درباره واردات خودروهای با عمر 3 سال نیز گفت: از امروز 4 گروه برای پیوستن به طرح نوسازی دعوت شده اند.

این چهار گروه سازندگان خودرو، شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های وارد کننده و اشخاص را شامل می‌شود که می‌توانند با ثبت نام در این سامانه نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.

 

به گفته وی در مرحله اول ۸۰۳ کامیون بالای ۵۰ سن نوسازی می‌شوند.

وی افزود: بر اساس مذاکراتی که با کامیون سازان داخلی صورت گرفته سالانه هزار خودرو تولید می شود.

 

وزیر راه و شهرسازی بر این موضوع نیز تاکید کرد که منشا ارز‌هایی که برای واردات کامیون‌های دست دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به تایید بانک مرکزی برسد.

 

اسلامی در مورد شایع واردات کامیون‌های دست دوم قبل از شروع طرح نیز گفت که فروش کامیون‌های دست دوم فقط از طریق سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود و هیچ شرکت و یا شخصی به طور مستقل از این سامانه امکان فروش کامیون دست دوم ندارد.

 

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار امیدواری کرد با انجام این طرح سن ناوگان جاده‌ای ۵.۵ سال کاهش یابد.

 

وی در مورد رانندگانی که توان مالی شرکت در این طرح را ندارند نیز پیشنهاد داد از طریق مشارکت با شرکت‌های حمل و نقل یا به اتفاق چند راننده، در طرح شرکت کرده و اقدام به خرید ناوگان کنند.

همچنین صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان، اعلام کرد که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل طبق مصوبات شورای اقتصاد  ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار از هزینه مورد نیاز این طرح از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود.

 

این طرح بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که شرکت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت بابت خروج خودرو‌های فرسوده و ورود ناوگان نو و بر اساس پیمایش خودروی نو، صرفه‌جویی حاصله را اختصاص می‌دهد.

 

‌طبق گفته بمانا، در طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری»، ۵۰ درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای ناوگان فرسوده شامل اتوبوس، کامیون و مینی‌بوس از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت می‌شود، ۳۰ درصد قیمت ناوگان تسهیلات با نرخ سود ۸ درصد ارائه می‌شود و ۲۰ درصد هم آورده مالک و اسقاط خودروی فرسوده است.

 

با آغاز این طرح، مالکان خودرو‌های فرسوده برای شناسایی باید به سامانه NONAFAR.IR مراجعه کنند و کد شناسایی دریافت نمایند.
در ادامه، این مالکان خودرو به کارخانه سازنده داخلی معرفی می شوند.

 

‌خودروی فرسوده باید در یک سال اخیر حداقل سه معاینه فنی معتبر داشته باشد و این امر با ارائه اطلاعات از سوی مالک خودرو فرسوده در سامانه، بصورت خودکار ثبت می شود و نیاز به ارائه مدارک نیست.

 

متقضایان کامیون اسقاطی را تحویل می‌دهند و کامیون نو تحویل می‌گیرند، البته برگه اسقاط صادر نمی‌شود، چون ۵۰ درصد هزینه یارانه دریافت می‌شود.

 

در دومین طرح نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای، کامیون های با 3 سال عمر وارد می شوند.

 

مجلس شورای اسلامی در بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه داده است که بتواند صرفا کامیون‌های زیر سه سال ساخت وارد کشور کند و قسمتی از ناوگان فرسوده حذف شود.

 

به گفته مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان، اولویت در میزان واردات کامیون‌های کارکرده خارجی، ۲۰ درصد تولید داخل است، کارخانجات، واردکنندگان، مالکان ناوگان اسقاط و شرکت‌های حمل و نقلی توانمند امکان انجام این واردات را دارند تا کمبود ناوگان جبران شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.