ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو سه خودروساز بزرگ کشور بهار امسال را در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته با ثبات نسبی تولید پشت سر گذاشتند. اما در ادامه فروش آنها افزایش یافت. البته این در حالی است که تعداد فروش باز هم کمتر از رقم تولید بوده است.

بیت ران – بنابر اطلاعات ارائه‌شده از سوی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس، این خودروسازان در سه‌ماه ابتدایی امسال حدود ۲۰۴هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت تولید کرده‌اند. با این حال میزان فروش آنها در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۸۶هزار دستگاه بوده است.

بنابراین حدود ۹درصد (معادل ۱۸هزار دستگاه) از خودروهای تولیدی در بهار امسال، فروش نرفته و راهی انبار شده‌اند. چندی پیش پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌مرکزی در گزارشی اعلام کرد که موجودی انبار خودروسازان کاهش یافته است. حال آمار فروش سه‌ماه آنها نشان می‌دهد که با وجود کاهش خودروهای دپویی (در اردیبهشت) روند دپوی خودرو‌ها در انبار همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد کمتر بودن فروش نسبت به تولید در بهار امسال، باز هم با دو مساله اصلی، یعنی تولید محولات ناقص و دپوی خودروها به هوای افزایش قیمت مربوط می‌شود. بخشی از خودروهایی که فروش نرفته و روانه انبار شده‌اند، به دلیل ناقص‌بودن محصولات امکان تجاری‌سازی نداشتند.

این خودروها با کمبود قطعه مواجه‌اند و برای تجاری‌سازی، باید منتظر بمانند تا قطعات کسری تامین و پس از تکمیل کاری روانه بازار شوند. از سوی دیگر به دلیل تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان گاه محصولات خود را با وجود کامل بودن، عرضه نمی‌کنند. زیرا به گفته آنها، هزینه تولیدشان از قیمت‌های اعلام‌شده شورای رقابت بیشتر است و زیان می‌دهند.
خودروسازان برای اعلام قیمت های جدید صبر می کنند

بنابراین خودروسازان صبر می‌کنند تا قیمت‌های جدید اعلام شود و آنگاه محصولات موردنظر خود را به بازار ارائه دهند. در کارنامه فروش بهاری سه خودروساز بزرگ کشور، بیشترین میزان فروش به ایران‌خودرو اختصاص پیدا کرده است. این شرکت بهار امسال بالغ بر ۸۹هزار دستگاه انواع خودرو فروخت. این رقم نسبت به بهار ۹۹ افزایش حدود ۱۳هزار دستگاهی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو در مقایسه با تولید ۹۷هزار دستگاهی‌اش در بهار، ۸ هزار دستگاه کمتر فروخته است.

سایپایی‌ها نیز در بازه زمانی تحت بررسی، نزدیک به ۸۲هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. اما فروش‌شان نزدیک به ۸۰هزار دستگاه بوده که تقریبا ۸ هزار دستگاه بیشتر از بهار سال گذشته است.

در نهایت پارس‌خودرو نیز تیراژی ۲۴هزار و ۶۰۰دستگاهی در کارنامه بهاری‌اش به ثبت رسانده است. این در حالی است که تنها حدود ۱۷هزار دستگاه محصول در این بازه زمانی فروخته است. پارس‌خودرو برخلاف ایران‌خودرو و سایپا با کاهش فروش در بهار امسال و نسبت به فصل مشابه سال گذشته مواجه شده است.

آمارها می‌گویند فروش سومین خودروساز بزرگ کشور در سه‌ماه ابتدایی امسال، حدود ۵هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.