بورسان : اخیرا دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به‌عنوان سند مالکیت تأکید کرد و سرانجام به قائله‌ای چندساله میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد که هزینه گزافی را برای خریداران و فروشندگان خودرو به همراه آورده بود، پایان داد.

او در این نامه تصریح کرده بود: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نیست، مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

سهولت در معاملات خودرو با تلقی برگ سبز خودرو به‌عنوان سند مالکیت

فعالان بازار خودرو می‌گویند: «طرح تعویض پلاک‌های خودرو از زمان آقای قالیباف اجرایی شد و طی آن وقتی خودرو تعویض می‌شد، حتما باید پلاک آن نیز تغییر و طی آن، کارت خودرو و سند خودرو نیز تغییر می‌کرد. اینکه طرفین دوباره به دفترخانه رفته و دفترخانه برای آن سند بزند، هزینه مازادی را در معاملات خودرو به طرفین تحمیل کرده است.»

علیرضا پورحسنی در این باره می‌گوید: «این چالش تا اندازه‌ای جدی بود که اگر خودرویی به سرقت می‌رفت و مالک برای شکایت به قوه قضائیه مراجعه می‌کرد، اگر سند قطعی دفتر ثبت اسناد را نداشت، به کار او رسیدگی نمی‌شد. این ناهماهنگی‌ها در چند سال اخیر، هزینه‌های سرسام‌آوری را بر شانه خریداران و فروشندگان خودرو سوار کرده بود که اکنون با پذیرش برگ سبز خودرو، این مشکل برطرف خواهد شد.»

به گفته او، حذف دفترخانه‌ها در تسهیل فرآیند معامله خودرو به خریدار و فروشنده کمک قابل توجهی می‌کند و می‌تواند تا اندازه‌ای به سهولت معاملات خودرو بیانجامد.

ماجرا چه بود؟

سال‌هاست که بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز خودرو میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد، اختلافی جدی و اساسی وجود دارد. بر طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید؛ اما ناجا همچنان برگ سبز را به‌عنوان سند رسمی می‌دانست.

ماجرا از این قرار بوده است که کانون سردفتران و دفتریاران شکایتی طرح کردند مبنی بر اینکه مراکز تعویض پلاک اعلام کرده‌اند ما برای تعویض پلاک نیازی به سند قطعی منقول مالک قبلی نداریم و این شرط را از مدارک حذف کرده‌اند. بر همین اساس شکایتی در دیوان عدالت اداری مطرح و رسیدگی شد و دیوان نیز رأی صادر کرد که این در صلاحیت خود راهنمایی و رانندگی است که برای تعویض پلاک چه مدارکی لازم دارد و ربطی به کانون سردفتران ندارد. همین موضوع و رأی صادره باعث شد این شبهه پیش آید که نیروی انتظامی مسئول تنظیم سند خودرو است.

طبق نظر پلیس راهور، برگ سبزی که تحت عنوان سند مالکیت هنگام معامله خودرو صادر شده؛ سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و پرداخت هزینه اضافه توسط طرفین برای صدور سند نیست.

از طرفی سازمان ثبت اسناد، تنها سند رسمی ثبت شده در دفاتر را دارای اعتبار قانونی می‌داند و مدعی بود که هر‌گونه خرید و فروش خودرو باید به ثبت دفاتر اسناد رسمی برسد و برگ سبز خودرو معتبر نیست. موضوعی که دادستان کل کشور به آن ورود و قائله را ختم کرد.

برگ سبز خودرو چیست؟

پلیس راهنمایی و رانندگی پس از تعویض پلاک، بررسی اصالت وسیله نقلیه، تأیید هویت مالک و مواردی از این قبیل اقدام به صدور برگ سبز خودرو تحت عنوان سند مالکیت خودرو می‌کند. نکته مهم در برگ سبز این است که در قسمت بالایی این سند علاوه بر کلمه «سند مالکیت خودرو»، شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو درج می‌شود که حکایت از رسمی بودن برگ سبز دارد.

مشخصات منحصر به فرد یا همان شناسنامه خودرو در بخش اول سند تک‌ برگی ذکر می‌شود؛ این مشخصات شامل نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه وسیله نقلیه است. در بخش دوم اطلاعات شخصی مالک همچون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور ذکر می‌شود.

علاوه بر برگ سبز، یک کارت هوشمند خودرو که شامل اطلاعات سند است؛ صادر و تحویل مالک می‌شود تا با خود به‌عنوان کارت شناسایی خودرو به همراه داشته باشد.

حالا با این تغییرات به نظر می‌رسد که داشتن برگ سبز همانند سند رسمی است و دیگر نیازی نیست که طرفین معامله برای ثبت سند به دفتر اسناد مراجعه کنند مگر آنکه چنین تمایلی از سوی طرفین وجود داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.