یک کارشناس خودرو مطرح کرد: قیمت خودرو در تابستان افت می‌کند و بهترین فرصت برای خرید است.
رویداد۲۴ با مشخص شدن نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ باید منتظر ماند و دید که وضعیت بازار خودرو و قیمت ها به چه صورت خواهد شد. عموم مردم تا قبل از انتخابات برای خرید یا فروش خودرو دست نگه داشته بودند. اما حالا این احتمال وجود دارد که اتفاقات مهمی در تابستان ۱۴۰۰ برای بازار خودرو و همچنین واردات رخ دهد. برای بررسی بیشتر این موضوعات گفت و گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

وقت خرید خودرو فرا رسید؟
زاوه ابتدا اظهار کرد: حجم خودروهای پارکینگی و فروخته نشده در سال ۹۹ به گفته وزیر صمت ۴۵ درصد میزان تولیدات بود. حجم تقاضا امسال هم در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد بود البته قیمت خودرو از باب افزایش عرضه شروع به ریزش خواهد کرد. اما قیمت تولید با توجه به تورم و کسری بودجه افزایش خواهد یافت. بنابراین قیمت ها در یک دوره کاهنده خواهد بود و احتمالا در تابستان پایین می‌آید. اما این که در نیمه دوم سال چه بر سر قیمت ها می‌آید بستگی به سیاست های دولت در قبال بودجه، برجام و fatf دارد.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو آزاد می‌شود

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که تابستان بهترین فرصت برای خرید خودرو است همچنین احتمالا در دولت جدید بحث آزادسازی واردات مطرح می‌شود. تصور من این است که در همین تابستان واردات خودرو آزاد می‌شود اما کم و کیف آن در قیمت ها اثر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر واردات در حد این باشد که افراد خاصی بتوانند این کار را انجام دهند تاثیر زیادی بر قیمت ها ندارد. اما اگر مانند سال ۸۴ واردات برای عموم آزاد باشد آنوقت می‌توان انتظار داشت سطح عمومی قیمت ها به صورت قابل توجه کاهش می‌یابد.

جزئیات آزادسازی احتمالی واردات خودرو
این کارشناس خودرو در رابطه با نحوه تامین ارز واردات خودرو گفت: fatf و برجام در تابستان احتمالا به سرانجام می‌رسد. اتفاقا این کار از آقای رئیسی بر می‌آید و در صحبت ها نیز به این مورد اشاره کردند که ما نه تنها با برجام مخالف نیستیم بلکه به دنبال منافع آن هستیم. بر خلاف تصور ایجاد شده، آقای رئیسی هم به برجام و هم fatf ورود می‌کند. به نظر می‌رسد که بر همین اساس مسائل و مشکلات ارزی واردات خودرو نیز حل شود. البته همکاری با شرکت های خودرویی خارجی به سرعت صورت نمی‌گیرد. دولت باید در اواسط مرداد وارد کار شود. بنابراین حدودا باید در ماه ها آبان و آذر باید منتظر اتفاقات خودرویی در این زمینه باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.