معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اخیر خود، ضمن اعلام سیاست‌های این وزارتخانه و خودروسازان در بخش داخلی‌سازی و رونمایی قریب الوقوع پژو ۳۰۱ ایرانی، تلویحا احتکار خودروها را نیز رد کرده است.
تیتر20 – فرشاد مقیمی در گفت‌وگویی، به پروژه داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ اشاره و تاکید کرده که این محصول بدون حضور خودروساز فرانسوی در ایران، تولید خواهد شد. پژو ۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد. حالا اما خبر می‌رسد پژو ۳۰۱ در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار است به تولید انبوه برسد.

آن طور که معاون وزیر صنعت عنوان کرده، نمونه‌سازی پژو ۳۰۱ انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه این محصول صورت گرفته است. مقیمی گفته که پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجراست و این خودرو به زودی رونمایی خواهد شد.معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اما درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای دو خودروساز داخلی مبنی بر واقعی نبودن ماجرای کمبود قطعه تاکید کرده که گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به وزارت صنعت نرسیده، اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند، بنابراین در تلاش هستیم با آنها برخورد کنیم. وی تلویحا از خودروسازان انتقاد و عنوان کرده که اگر آنها تدابیر لازم را برای تامین قطعات موردنیاز پیش از بروز مشکلات انجام و ثبت سفارش صورت می‌گرفت، با مشکلات کنونی درگیر نبودند. معاون وزیر صنعت اما با تاکید بر داخلی‌سازی قطعات گفته که تولید قطعات خودرو که ظرفیت داخلی‌سازی دارند، در اولویت قرار دارد و مبنای اولویت‌بندی نیز مسائلی مانند توان داخلی، سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است. وی ادامه داد که برای استفاده از ظرفیت داخلی، سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا احصا و این پروژه‌ها آغاز شده‌اند؛ برخی از این پروژه‌ها در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و صرفه جویی ارزی ۴۰ میلیون دلاری در ایران خودرو و ۳۷ میلیون دلاری در سایپا را به دنبال داشت. وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا اشاره کرده و گفته که در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده و تاکنون ۲۰ پروژه برای سایپا تعریف کرده‌ایم و تا اسفند امسال به بهره برداری می‌رسند. به گفته مقیمی، اجرای این پروژه، به‌طور متوسط ۳۴۲ یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع ۲۸ میلیون یورو کاهش ارزبری رقم می‌خورد. مقیمی با اشاره به سبد پروژه‌های ساخت داخل ایران خودرو نیز تاکید کرد که ۲۵ پروژه در سبد این شرکت موجود است و به موجب آن ۵۶۸ یورو بابت هر محصول صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد که در نهایت ۳/ ۱۶۴ میلیون یورو کاهش ارزی رقم می‌خورد. معاون وزیر صنعت تاکید کرده که پروژه‌های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است، زیرا این اقدام سبب صرفه‌جویی بیشتر ارزی خواهد شد.

وی اما با بیان اینکه خودروسازان مکلف شده‌اند تا با انعقاد قرارداد با قطعه سازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تاکید کرده بر این قراردادها مسوول حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت می‌کند تا خودروسازان پس از مدتی نتوانند دست به فسخ آنها بزنند.

مقیمی این را هم گفته که برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی تعرفه واردات به‌صورت مستمر تغییر می‌کند. به گفته وی، بیشترین سهم واردات قطعات الکتریکی است و وابستگی کشور به این حوزه برمی‌گردد.

معاون وزیر صنعت اما در پاسخ به اینکه ۱۵۰ هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفته که برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین و در یک نمونه، ایران خودرو طی تعطیلات خرداد ۱۶ هزار دستگاه از این محصولات را روانه بازار کرد. مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، گفته که برای تامین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد. معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان هزینه دارد، تاکید کرد اگر خودروسازان برنامه‌ریزی مناسبی در گذشته داشتند، این تعداد خودرو کف پارکینگ آنها باقی نمی‌ماند./خانه ملت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.