تهران – ایرنا – دولت اسپانیا در راستای تدابیر زیست‌محیطی و با هدف طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۳ میلادی، چهار میلیارد و ۲۹۵ میلیون یورو در صنعت خودروسازی این کشور بودجه تزریق خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، این سرمایه‌گذاری در قالب «پروژه استراتژیک بهبودی و تحول اقتصادی» (PERTE) با تمرکز بر مسئله وسایل نقلیه برقی و با مشارکت و همکاری وزارت صنعت و سایر بخش‌های مرتبط انجام خواهد شد. این طرح امروز سه شنبه در شورای وزیران به تصویب خواهد رسید.

دولت اسپانیا که با تحول در ساختار کابینه و انتصاب وزرای جدید در تلاش است تا روند بازیابی اقتصادی این کشور را تسریع کند، با اجرایی کردن طرح تقویت تولید خودروهای برقی تا سه سال آینده در تلاش است تا با سود حاصل از این سرمایه‌گذاری، سهم صنعت خودروسازی در اسپانیا در سال ۲۰۳۰ را به ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برساند.

به نوشته ال پائیس، بر اساس برآوردهای انجام شده، تقویت تولید خودروهای برقی علاوه بر ایجاد بین ۶۸ هزار تا ۱۴۱ هزار فرصت شغلی، بین ۱۰ تا ۱۷ میلیارد یورو در تولید ناخالص داخلی اسپانیا تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس آمار ارائه شده فروش وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و گازی در اسپانیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی (خرداد- تیر) در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش ۱۲۶.۸ درصدی بوده است. به این ترتیب در این بازه زمانی ۳۵ هزار و ۴۱۳ خودرو فروش رفته است.

همچنین بازار خودروهای ۱۰۰ درصد الکتریکی با افزایش فروش ۲۲۶.۸ درصدی، بالاترین رشد فروش در ماه ژوئن را تجربه کرده است.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

اتحادیه اروپا که در ایجاد سیاست‌ها با هدف کاهش گازهای گلخانه ای همواره پیشگام بوده است، سال ۲۰۴۰ میلادی را به عنوان تاریخ ممنوعیت فروش خودورهای با موتور احتراقی تعیین کرده است.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰میلادی انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر برساند که این به معنی کنار گذاشتن زغال سنگ، نفت و گاز، تغییر سریع در سامانه های تولید انرژی (اصطلاحا انرژی سبز)، تولید وسایل نقلیه بدون انتشار گازهای گلخانه ای و بازسازی میلیون ها خانه است.  اقداماتی که مستلزم صرف هزینه  و سرمایه گذاری میلیاردها یورویی است.

براساس برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ میلیون خودرو برقی در اروپا تردد خواهد کرد اما تا سال ۲۰۵۰ تقریبا همه خودروها اعم‌از وانت، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین برقی و بدون انتشار گازهای آلاینده خواهند شد.

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۱۹۹۰، به میزان ۲۳ درصد، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. به این ترتیب توقف فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی، دیزلی یا بنزینی برای اهداف غیرتجاری، تجهیز پمپ بنزین‌ها و ساختمان‌های با ظرفیت بیش از ۲۰ محل پارک خودرو به ایستگاه‌های شارژ برقی به منظور توسعه موتورهای الکتریکی از اهداف اسپانیا در این طرح مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

خبرگزاری افه اخیرا در گزارشی نوشت: آلودگی حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث مرگ‌ومیر زودرس سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در اسپانیا می‌شود که ۳۰ درصد این آمار در کلان‌شهرهای مادرید و بارسلونا اتفاق می‌افتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.