تنظیم کلاچ از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به نقش کلیدی کلاچ در عملکرد خودرو، باید به موقع نسبت به رگلاژ کلاچ خودرو اقدام کرد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، با این که هرسال از تعداد اتومبیل‌های دنده‌ای کاسته می‌شود و رانندگان تمایل بیشتری به خرید ماشین‌های دنده‌اتومات دارند؛ ولی همچنان افرادی هستند که به دلایل مختلف، از جمله کمتر بودن هزینه تعمیر و تسلط بیشتر راننده روی ماشین، متقاضی خرید اتومبیل‌های دنده‌ای می‌باشند. این نوع دنده نیاز به مهارت بیشتری در رانندگی دارد، اما از طرفی حس بهتری نسبت به دنده‌های اتوماتیک (خودکار) به راننده القا می‌کند.

یکی از مسائلی که در این نوع اتومبیل‌ها شایع است و شما نیز احتمالا با آن برخورد کرده‌اید، سفت شدن کلاچ و تنظیم نبودن آن است. در این مقاله سعی داریم همه‌چیز درباره رگلاژ کلاچ خودرو به خصوص اتومبیل‌های پرطرفدار ایرانی مانند پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ را برای شما شرح دهیم.

علت سفت شدن کلاچ پراید
یکی از نکات منفی اتومبیل‌های دنده‌ای مانند پراید، این است که گاهی کلاچ خودرو دچار مشکل می‌شود و لازم است به تنظیم سیم کلاچ اقدام کنید.

در وهله اول باید بدانیم دلیل سفت شدن سیم کلاچ پراید یا مدل‌های دیگر خودرو چیست؟
یکی از علل سفت شدن کلاچ در پراید یا به هم خوردن تنظیمات سیم کلاچ در پژو ۴۰۵ و سفت شدن کلاچ ۲۰۶، فرسوده‌شدن صفحه کلاچ است که در این صورت باید کل سیستم کلاچ و گیربکس یک دور بازشده و مورد بازبینی و تعمیر قرار گیرد. همچنین وجود هوای اضافه در خطوط هیدرولیک کلاچ‌های هیدرولیکی هم می‌تواند از دلایل سفت شدن کلاچ خودرو باشد. اما بارزترین علت سفت شدن کلاچ پراید، تنظیم نبودن سیم کلاچ بوده و در این حالت نیاز به روغن‌کاری دارد.

تنظیم سیم کلاچ پراید
با جست‌وجو عبارت همه چیز درباره رگلاژ کلاچ خودرو روش‌های مختلفی برای تعمیر و تنظیم آن وجود دارد که نشان‌دهنده متنوع بودن کلاچ‌ها و روش منحصربه‌فرد هر خودرو است؛ اما در ادامه این مطلب قرار است دو مدل از رایج‌ترین روش‌ها برای تنظیم سیم کلاچ پراید و برطرف کردن خرابی دوشاخه کلاچ پراید که برای تنظیم سیم کلاچ خودرو‌های پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ هم کاربردی است را باهم بررسی کنیم:

تنظیم سیم کلاچ پراید به صورت خودکار
به صورت تئوری، خود کلاچ باید بتواند فضای اطرافش را برای حرکت آزادانه تنظیم کند، اما گاهی این روند به‌صورت خودکار دچار اختلال شده و نیازمند تسهیل گر خارجی است. اگر کلاچ از نوع هیدرولیک باشد که کار راحت‌تر خواهد بود. ابتدا لازم است که ماشین را پارک کرده و در حالت ثابت (ترمز کامل) قرار دهید ماشین نباید در حال حرکت باشد و پیشنهاد می‌شود که حتما اتومبیل خاموش باشد)؛ سپس پای چپ را (که مخصوص کلاچ است) در زیر پدال قرار دهید و کمی به سمت بالا هدایت کنید. در مرحله دوم، پای خود را روی پدال قرار داده و عمل تعویض دنده را انجام دهید و هم‌زمان پدال را به پایین هدایت کنید. چند بار این کار را انجام دهید تا به صورت خودکار کلاچ فضای مورد نیاز خود را ایجاد کند. در حین انجام این مراحل به عملکرد پدال و دنده توجه کنید.

نرم کردن کلاچ خودرو
گاهی اوقات کلاچ به‌قدری سفت است که راننده در هنگام تعویض دنده احساس ناراحتی می‌کند. در این صورت باید برای نرم کردن کلاچ خودرو اقدام کنید. برای نرم کردن کلاچ پراید یا هر خودروی دیگر، ابتدا لازم است فضای موردنیاز پدال برای حرکت را فراهم آورید. اگر سیستم کلاچ و گیربکس را بررسی کنید، خواهید دید که اگر فضای اطراف پدال کم باشد، چنگال کلاچ به‌خوبی عمل نمی‌کند؛ درنتیجه پدال سفت شده و دنده به‌راحتی تعویض نمی‌شود. از طرفی اگر فضای اطراف پدال زیاد باشد، عملکرد کلاچ پایین آمده و پس از تعویض دنده ماشین به سمت جلو پرتاب می‌شود. پس برای رگلاژ کلاچ خودرو اول‌ازهمه باید از وجود یک فضای مناسب در اطراف پدال اطمینان حاصل شود. اگر این روش مؤثر واقع نشد، از روش تنظیم به‌صورت دستی استفاده کنید.

تنظیم سیم کلاچ پراید به‌صورت دستی
برای رگلاژ کلاچ خودرو در این روش ابتدا باید موتور ماشین را خاموش‌کنید و ترمزدستی را هم برای اطمینان بیشتر در حالت فعال قرار دهید. جایگاه صندلی راننده را تا جای ممکن به سمت عقب هدایت کنید تا فضای بیشتر برای مشاهده پدال داشته باشید. هرچقدر قد شما کوتاه‌تر باشد به نفعتان خواهد بود، چون مشاهده دقیق‌تری از وضعیت پدال‌ها خواهید داشت و انجام تعمیرات راحت‌تر خواهد بود. در این مرحله باید کابل کلاچ را در پشت پدال بیابید. یک سیم بلند که در انتهای آن دو عدد مهره موجود است که به کمک این دو مهره می‌توانید میزان فضای اطراف پدال را تنظیم کنید و سفتی و نرمی پدال را تا حد زیادی کنترل کنید. برای این که دقیق متوجه بشوید که نقطه مناسب پدال ازنظر نرمی و سفتی کجاست، پیشنهاد می‌کنیم چند دور مهره‌ها را باز و بسته کنید و بعد از هر بار بستن یا باز کردن پدال را حرکت بدهید تا میزان دلخواه سفتی یا نرمی را پیدا کنید. فقط یادتان باشد نه زیاد سفت کنید و نه خیلی شل و نرم. چراکه هردو در حین رانندگی ممکن است مشکل‌آفرین باشند. بعد از پیدا کردن نقطه درگیری چنگال کلاچ، کابل را در همان وضعیت ثابت کنید یعنی مهره‌ها را کاملا ببندید و محکم کنید و چند بار پدال را امتحان کنید تا از وضعیت مطلوب اطمینان حاصل کنید. بعد از انجام این مراحل رگلاژ کلاچ خودرو شما به اتمام می‌رسد و پدال هم در وضعیتی مناسب قرار می‌گیرد. اگر در حین انجام این مراحل به مشکل برخوردید می‌توانید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید، اما حتما این شانس را به خودتان بدهید که این مراحل را امتحان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.