یک استاد دانشگاه گفت: کار نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید خودرو با کیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو را دارد، اما، چون سازمان استاندارد تک تک کیفیت خودرو را بررسی نمی‌کند، فردی واسطه از شرکت این کار را انجام می‌دهد و عملا خودرو‌هایی تایید استاندارد می‌گیرند که کیفیت مطلوب ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: برخی از شرکت‌های خودروساز در تلاش هستند، خود به تنهایی بر روند تولید خودرو نظارت داشته باشند که گاهی این نظارت دقیق و درست نیست، یعنی ناظر خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودروساز به شمار می‌آید، این یعنی شرکت خودروساز خود کیفیت قطعه را کنترل می‌کند که باعث می‌شود روند تولید اگر دچار مشکل هم باشد از آن چشم پوشی شود.

آقای مرزبان راد گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و ساز و کار نظارت در قطعه سازی و خودروسازی به نحوی باشد که مشکلی به وجود نیاید.

از سال گذشته و تصادف زنجیره‌ای بهبهان رامهرمز، کیفیت خودرو‌های داخلی مورد انتقاد مسئولان ارشد کشور قرار گرفت به طوری که آقای هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا خودرو‌های تولیدی را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد چندی قبل گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد‌ها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن‌ها مقدور نیست.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد نیز پیشتر درباره نظارت بر خودرو‌ها اظهار داشت: پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی سوخت، ناظر و مسئول ایمنی خودرو هستند، اما اگر نظارت هست پس به چه دلیل شاهد این همه حادثه ناگوار ناشی از نقص فنی خودرو هستیم؟

از طرفی سازمان ملی استاندارد به عنوان مسئول ایمنی خودرو، اعلام کرده است ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد، اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که از عوامل جلوگیری از ارتقا کیفیت خودرو موضوع تولید انحصاری در صنعت است، چرا که در چنین محیطی تولیدکننده هر کالایی را می‌تواند تولید و به مصرف کننده عرضه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.