طبق طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه که تا شهریور ماه قرار است به صحن علنی رود، سود حاصل از فروش خودرو طی مدتی نگهداری مشمول مالیات می‌شود. مالیات دیگر خودرو مربوط به خودروهای لوکس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان است که تا بهمن ماه باید اخذ شود و مالیات بر نقل‌ و انتقال و شماره گذاری خودروهای تولید داخل و وارداتی نیز به قوت خود باقی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد؛ به گونه‌ای که پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – گفته که ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه کنیم.

در این طرح، اگر فردی خودرو بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است.

نگهداری خودرو خریداری شده از سال چهارم به بعد معاف از مالیات می‌شود.

به عنوان مثال، اگر خودرویی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان خریده و پس از یک سال آن به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۱۰۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس یک سال نگهداری ۳۰ درصد محاسبه می‌شود و باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازید.
اجرای مالیات خودروهای لوکس از بهمن ماه

همچنین، به جز مالیات بر عایدی سرمایه طبق بودجه سال جاری باید صاحبان خودروهای لوکس که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، تا بهمن سال‌جاری مالیات بپردازند.

طبق قانون، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

۱ – تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲ – تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳ – تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

۴ – نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد
آشنایی با مالیات نقل‌وانتقال و شماره گذاری خودرو

از سوی دیگر، انواع خودروهای داخلی و وارداتی به استثناء ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی و کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.

در این زمینه، مبنای محاسبه مالیات نقل‌وانتقال برای خودروهای تولید داخل بهای فروش آن‌ها و برای خودروهای وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن‌ها مبنای محاسبه این مالیات است.

علاوه براین، انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، طبق نرخ های مربوطه مشمول مالیات و عوارض سبز می‌شوند که اساس مأخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.