بورسان: بازار امروز با توجه به برگشت خوبی که از ساعات اولیه بازار دیروز شاهد بودیم، کار خود را در محدوده مثبت شروع کرد.

می‌توان گفت که چند روزیست گروه خودرویی لیدری بازار را در دست گرفته است و با افزایش تقاضا و عرضه در این گروه، شاهد واکنش مثبت و منفی در کلیت بازار هستیم. دلیل این موضوع می‌تواند خوش‌بینی به مذاکرات و از طرفی احتمال کاهش قیمت دلار در آینده باشد که می‌تواند تاثیرات مثبتی بر شرکت‌های واردات محور مانند گروه خودرویی و بانکی باشد مانند اتفاقی که در سال 94 اتفاق افتاد. از دیگر نکات مثبت در این هفته، رهایی سهام فراکاب‌ها از دام صف فروش هستم و این سهام نیز در محدوده مثبت و اغلب صف خرید کار خود را به پایان رسانده‌اند. قانون نانوشته‌ای وجود دارد که این اتفاق می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازگشت بازار و حرکت آن به سمت مثبت باشد.

طی دو هفته گذشته نیز با انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه، اکثر شرکت‌ها از وضعیت خوب و رو به رشدی در سال 99 خبر دادند که این اتفاق می‌تواند دید مثبتی از آینده مطلوب شرکت‌ها ارائه دهد که فعالان را به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها سوق خواهد داد.

یک ساعت سبز

ارزش معاملات سهام در این 90 دقیقه در محدوده 2000 میلیارد تومان قرار دارد و شاخص کل توانست با حرکت رو به رشدی بیش از یک درصد افزایش یابد و در کانال یک میلیون و 180هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص هم‌وزن عملکرد ضعیف‌تری دارد اما در محدوده مثبت قرار دارد و با رشد 40.6 درصدی در کانال 370هزار واحدی حرکت می‌کند. این تفاوت در صعود شاخص کل و هم‌وزن نشان دهنده اقبال بیشتر فعالان بازار به سمت سهام بزرگ است.

در همان دقایق ابتدایی شاهد به صف خرید نشستن لیدرهای برخی گروه‌های مختلف بودیم که به دنبال آن سهام دیگر این گروه‌ها نیز به سمت محدوده مثبت و حتی صف خرید حرکت کردند. اگرچه در قیمت‌های صف خرید و مثبت‌های بالا شاهد کمی عرضه از سمت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها هستیم اما تا به حال تقاضا به خوبی این عرضه را پوشش داده است.

تا این لحظه شاهد 70 نماد در صف خرید به ارزش بیش از 1000 میلیارد تومان و 143 نماد در صف فروش به ارزش بیش از 2000 ملیارد تومان هستیم.

این نکته نیز قابل توجه است که بیش از 50 درصد بازار در محدوده مثبت معامله می‌شوند که طی چندین ماه گذشته کم سابقه بوده است.

داغ‌ترین‌ها در این 90 دقیقه، در بین صنایع گروه خودرویی، غذایی (به واسطه غکورش)، دارویی (به واسطه برکت) و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها پالایش، برکت، خودرو و دارایکم بودند که به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

خوش‌بینی تکنیکالی

از منظر تکنیکال نیز همانطور که در روزهای گذشته صحبت شد، شاخص کل توانسته است که از مقاومت میان‌مدت خود عبور کند و اگر بتواند امروز را نیز با کندلی قدرتمند و سبز پشت سر بگذارد، این شکست تکنیکالی به صورت کامل تایید می‌شود. میانگین متحرک 200 روزه به خوبی از بازار حمایت کرده است و اندیکاتور RSI نیز این شکست را تایید می‌کند.

باید دید که آیا این برگشت امیدوارکننده بازار می‌تواند همان آرزوی چندین ماهه سهامداران باشد یا اینکه صرفا نوسانی کوتاه مدت خواهد بود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.