بی مشتری ماندن بنجل های چینی در بازار خودرو باعث ایجاد تکاپو برای فروش اقساطی با نرخ های به شدت غیرمنصفانه شده است.

به گزارش تحریریه، بی مشتری ماندن بنجل های چینی که بازار خودرو ایران را در غیاب واردات برندهای معتبر بین المللی به تسخیر خود در آورده اند، باعث ایجاد تکاپو برای فروش اقساطی با نرخ های به شدت غیرمنصفانه شده است که با سکوت رضایت آمیز دولت و وزارت صمت ادامه دارد.

این مدل ها که در بازار چین قیمتی بین 10 هزار دلار تا 25 هزار دلار دارند، در بازار خودرو ایران از 35 هزار دلار تا 65 هزار دلار قیمتگذاری می شوند که این سوال را پیش آورده است که دلیل این گرانفروشی سیستماتیک و ظلم حیرت آور به مصرف کننده ایرانی چیست؟

در طرح آبان ماه سال 1401 شرکت کرمان موتور 3 محصول با قیمت های زیر عرضه شده است.
جک جِی ۴ ۵۲۰.۰۰۰.۰۰۰
کِی اِم سی تی ۸ ۹۶۷.۰۰۰.۰۰۰
کِی اِم سی جِی ۷ ۱.۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰

جک جی 4 در چین 10890 دلار قیمت دارد که معادل 295 میلیون تومان است.

وانت بار کی ام سی تی 8 در بازار چین 16800 دلار قیمت دارد که معادل 455 میلیون تومان است.

کی ام سی 7 نیز در بازار چین (از 12,696 تا 16,938) قیمت دارد. یعنی از 345 میلیون تومان تا 460 میلیون تومان فروخته می شود.

به زبان ساده، شرکت کرمان موتور این خودروها را تقریبا 2 برابر قیمت متعارف که سود شرکت ها هم در آن لحاظ شده است به بازار عرضه می کند. مردم ایران با درآمد کارگری و کارمندی 300 دلار در ماه باید 2 برابر بیش از حد عادی برای خرید خودرو هزینه کنند. با این تفاوت که در سایر کشورها مردم می توانند از تسهیلات بانکی برای خرید اقساطی با بهره پایین استفاده کنند، اما در ایران چنین گزینه ای وجود ندارد و شرکت کرمان موتور و عمده شرکت های مونتاژکننده خودروهای چینی در طرح های اقساطی هم تمام پول محصول را از مشتری دریافت کرده و سود مضاعفی هم برای اقساط خود وضع می کنند.

دلیل روی آوردن بنجل فروشان داخلی به فروش اقساطی این است که مردم قدرت خرید این مدل ها را با هزین های میلیاردی ندارند و به همین دلیل شاهد فروش اقساطی هستیم که قیمت تمام شده این مدل ها را تا 2 میلیارد و 500 میلیون تومان هم می رساند.

مقاومت عجیب وزارت صمت در برابر واردات خودرو باعث رقم خوردن این وضعیت شده و پس از ناکام ماندن استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر بی کفایت صمت، شاهد دور جدیدی از افزایش قیمت در بازار خودرو هستیم که ظاهرا سقفی برای آن نمی توان متصور شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.