به گزارش کارآفرین نیوز، در سال ۲۰۲۲ با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بحران کامودیتی‌های فلزی و ریزتراشه‌ها که در دوران پاندمی شدت یافته بود به اوج رسید. از اولین صنایعی که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت صنایع خودروسازی به ویژه خودروسازان الکتریکی بود، به گونه‌ای که میزان تولید سالانه جهانی این خودروها حدود ۳ میلیون دستگاه کاهش یافت.

از سوی دیگر، با تشدید بحران در زنجیره تامین سوخت‌های فسیلی و نوسانات قیمتی، همچنین وخامت شرایط اقلیمی و پیامدهای فزاینده آن، اقبال جهانی به سمت خودروهای الکتریکی افزایش چشمگیری یافته است. برآیند این رخدادها، به رغم پیش‌بینی‌های تحلیلگران، افزایش ۳۲ درصدی تقاضای خرید خودروهای الکتریکی کارکرده را در پی داشته است.

تحلیلگران، کاهش قیمت این گروه از خودروها را یکی از دلایل اصلی این جریان می‌دانند.

طبق گزارش منتشرشده شرکت کاکس (Cox Automotive)؛ پایگاه اطلاعاتی صنعت خودرو، میانگین قیمت برخی خودروهای برقی کارکرده در سه ماه اول سال جاری حدود ۴۳ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است که از کاهش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی حکایت دارد و از تفاوت چشمگیر قیمت این خودروها با خودروهای الکتریکی نو پرده برمی‌دارد. میانگین قیمت خودروهای الکتریکی نو در همین مدت، حدود ۵۹ هزار دلار اعلام شده است.

ارزیابی‌ها دلیل اصلی این کاهش قیمت را متوجه کاهش شدید قیمت خودروهای الکتریکی نو ساخت شرکت تسلا می‌دانند. کاکس در گزارش خود آورده است: هر چه تلاش برای کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نو افزایش یابد، خودروهای کارکرده نیز از همین روند تبعیت خواهند کرد.

در روزهای اخیر شرکت تسلا، قیمت خودروهای خود را در آمریکا بین ۲ تا ۶ درصد کاهش داد که پنجمین کاهش قیمت در چند ماه اخیر محسوب می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.